Breaking News
ΛΙΒYΗ: AΝΟΙΞΑΝ ΟΙ ΚAΝΟΥΛΕΣ ΠΕΤΡΕΛΑIΟΥ ΜΕΤA ΑΠO EΞΙ ΜHΝΕΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟY
ΣΕΡΒIΑ: ΔΕΚAΔΕΣ ΣΥΛΛHΨΕΙΣ ΣΤΟ ΒΕΛΙΓΡAΔΙ EΠΕΙΤΑ ΑΠΟ EΦΟΔΟ ΕΘΝΙΚΙΣΤΩΝ ΔΙΑΔΗΛΩΤΩΝ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΤΗΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΜΕΚΚΑ
ΤΑ LOCKDOWNS ΕΠΑΝEΡΧΟΝΤΑΙ, ΜΑΖI ΚΑΙ ΤΑ ΕΦΙΑΛΤΙΚA ΣΕΝAΡΙΑ
ΕΛ. ΓΛYΚΑΤΖΗ – ΑΡΒΕΛEΡ: ΔΕΝ ΘΑ ΕΚΠΛΑΓΩ ΑΝ ΑΚΟΥΣΩ ΟΤΙ ΤΑ ΨΗΦΙΔΩΤΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ ΕΧΟΥΝ ΔΑΚΡΥΣΕΙ
ΠΟΛΙΤΙΚEΣ ΑΝΤΙΔΡAΣΕΙΣ ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝIΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΤΑΤΡΟΠH ΤΗΣ ΑΓIΑΣ ΣΟΦIΑΣ ΣΕ ΤΖΑΜI
ΤΑΓΙΠ, Ο «ΙΜΙΤΑΣΙΟΝ ΠΟΡΘΗΤΗΣ»: Η ΝΕΑ ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ, ΜΕ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ ΣΕ ΣΚΟΤΕΙΝΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ
ΑΝΤΙΠΥΡΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ: ΤΟ “ΜΕΓΑΛΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ” ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ
ΑΦΥΔΑΤΩΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΖΕΣΤΗ: ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΚΙΝΔΥΝΟΥ
ΜΕΓΑΛΗ ΒΡΕΤΑΝΙΑ ΓΙΑ ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ: ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΚΥΡΙΑΡΧΙΚΟ ΘΕΜΑ ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ
2H ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ HEPHAESTUS WIEN ΜΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ART-PROFILES.NET ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΔΙΑΔΥΚΤΙΑΚΗΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΕΧΙΤ VIRUS-ENTER GREECE ΜΕ ΣΤΟΧΗ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΟΠΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΜΕ ΟΧΗΜΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΣΕ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 156 ΧΩΡΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
11 ΙΟΥΛΙΟΥ 2020: ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚO ΕΘΝΙΚO ΑΦHΓΗΜΑ: ΚΥΡΙΑΡΧIΑ ΣΤΗ ΘAΛΑΣΣΑ.
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΑΠΟ Ι.ΚΑΛΙΝ: «ΕΡΝΤΟΓΑΝ ΚΑΙ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ ΜΙΛΗΣΑΝ ΓΙΑ ΑΙΓΑΙΟ ΚΑΙ ΑΝΑΤ.ΜΕΣΟΓΕΙΟ»
ΠΟIΟΣ “EΣΤΕΙΛΕ” ΤΗΝ ΤΟΥΡΚIΑ ΣΤΗ ΛΙΒYΗ;
ΓΕΡΜΑΝΙΚOΣ ΤYΠΟΣ: ΑΝΗΣΥΧIΑ ΓΙΑ ΤΑ ΕΙΣΑΓOΜΕΝΑ ΚΡΟYΣΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛAΔΑ
ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ: 60 ΝΕΑ ΚΡΟΥΣΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ – ΚΑΝΕΝΑΣ ΝΕΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ
“ΠΑΝΔΗΜΙΑ ΚΥΒΕΡΝΟΕΠΙΘΕΣΕΩΝ” ΜΕ… ΔΟΛΩΜΑ ΤΟΝ ΚΟΡΟΝΟΪΟ
ΑΓIA ΣΟΦIA: Η ΑΠOΦΑΣΗ ΤΟΥ ΤΟΥΡΚΙΚΟY ΣΤΕ – ΠΩΣ ΑΙΤΙΟΛΟΓΕIΤΑΙ Η ΜΕΤΑΤΡΟΠH ΣΕ ΤΖΑΜI
“ΤΖΑΜI” ΚΑΙ ΕΠΙΣHΜΩΣ Η ΑΓIA ΣΟΦIA – Ο ΕΡΝΤΟΓAΝ ΥΠEΓΡΑΨΕ ΣΧΕΤΙΚO ΠΡΟΕΔΡΙΚO ΔΙAΤΑΓΜΑ
ΑΠΟΨΕΙΣ
ΑΝΑΚΗΡΥΞΗ ΤΗΣ ΑΟΖ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ

Του Νότη Μαριά

Η άκυρη και παράνομη τουρκο-λυβική συμφωνία που  κυριολεκτικά εξαφάνισε Καστελόριζο, Ρόδο, Κάρπαθο και Κρήτη έφερε για άλλη μια φορά στο προσκήνιο το ζήτημα της ανακήρυξης της Ελληνικής ΑΟΖ εδώ και τώρα.

Το ζήτημα της ΑΟΖ ενέσκηψε στο διεθνές πεδίο το 1982 με τη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας που για πρώτη φορά καθόριζε το δικαίωμα των παράκτιων χωρών να αποκτήσουν Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) 200 ναυτικών μιλίων επιπλέον των χωρικών τους υδάτων τα οποία επίσης με βάση την ίδια Σύμβαση μπορούσαν πλέον να επεκταθούν  στα 12 ναυτικά μίλια (νμ).

Η Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας  κυρώθηκε από την Ελλάδα με το νόμο 2321/1995. Κατά την επικύρωση της Σύμβασης η Αθήνα κατέθεσε δήλωση η οποία πέραν των άλλων ανέφερε ότι η  Ελλάδα θα  αποφασίσει πότε και πώς θα ασκήσει τα οικεία δικαιώματά της σύμφωνα με την εθνική της στρατηγική.

Αυτό αποδείκνυε στην πράξη τον δισταγμό της ελληνικής πολιτικής τάξης να προχωρήσει άμεσα από το 1995 στην επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 νμ και στην ανακήρυξη  Ελληνικής ΑΟΖ 200 νμ.

Και επειδή ουδέν μονιμότερο του προσωρινού σήμερα 24 χρόνια μετά η Ελλάδα δεν έχει ακόμη ανακηρύξει ΑΟΖ.

Μάλιστα στις 5 Οκτωβρίου 2012 στην Ελληνική Βουλή κατά τη σχετική συζήτηση για την ΑΟΖ, τα συστημικά κόμματα παρά τις σπονδές τους προς την ΑΟΖ, στην πράξη συνέχισαν την ηττοπαθή τους στάση προκρίνοντας την μη άμεση ανακήρυξη της Ελληνικής ΑΟΖ, εμπεδώνοντας έτσι στα μάτια της διεθνούς κοινότητας «μια οιονεί φινλανδοποίηση της Ελλάδας». Και όλα αυτά γιατί η Τουρκία είχε διακηρύξει το περίφημο casus belli σε περίπτωση που η Ελλάδα θα προχωρούσε σε επέκταση των χωρικών της υδάτων στα 12 νμ.

Έτσι παρά τις ελληνικές διακηρύξεις ότι η χώρα μας διατηρεί το δικαίωμα επέκτασης των χωρικών της υδάτων στα 12 νμ καθώς και το δικαίωμα ανακήρυξης ΑΟΖ εντούτοις μέχρι  σήμερα δεν το έχει πράξει.

Στην συζήτηση εκείνη στη Βουλή, ως βουλευτής Ηρακλείου είχα υποστηρίξει ότι κατ΄ αρχάς θα έπρεπε να γίνει ο καθορισμός των γραμμών βάσης καθώς και η  επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 νμ.

Αμέσως μετά θα έπρεπε να γίνει ανακήρυξη της Ελληνικής ΑΟΖ στα 200 νμ. Όπως επισήμανα η ανακήρυξη ΑΟΖ αποτελεί αυτοτελή μονομερή πράξη η οποία δεν εξαρτάται από τη βούληση και τις διαθέσεις οποιασδήποτε τρίτης χώρας. Αντίθετα αποτελεί άσκηση κυριαρχικού δικαιώματος το οποίο κατοχυρώνεται για την Πατρίδα μας από τη Διεθνή Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας. Έκρουσα μάλιστα τότε τον κώδωνα του κινδύνου λέγοντας ότι κάθε καθυστέρηση ανακήρυξης της Ελληνικής ΑΟΖ ήταν επικίνδυνη, γεγονός που επιβεβαιώθηκε δραματικά από την άκυρη και παράνομη τουρκο-λυβική συμφωνία.

Μετά την ανακήρυξη της ΑΟΖ ακολουθεί η οριοθέτηση της ΑΟΖ στα σημεία όπου αυτή τυχόν συναντά την ΑΟΖ άλλων παρακείμενων παράκτιων χωρών. Στο πλαίσιο αυτό θα μπορούσε ήδη να είχε γίνει οριοθέτηση της Ελληνικής και της Κυπριακής ΑΟΖ, που όμως δεν έγινε με ευθύνη της Αθήνας.

Η οριοθέτηση της ΑΟΖ πάντως έχει ως προαπαιτούμενο την ανακήρυξή της καθώς είναι προφανές ότι δεν μπορεί να γίνει οριοθέτηση χωρίς προγενέστερη ανακήρυξη της ΑΟΖ. Οριοθέτηση της ΑΟΖ γίνεται με διαπραγματεύσεις με τα άλλα παρακείμενα παράκτια κράτη ή ακόμη και με προσφυγή στην αρμόδια διεθνή δικαιοδοσία και εν προκειμένω στην περίπτωση της Ελλάδας στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης την αρμοδιότητα του οποίου και σε ζητήματα ΑΟΖ προέκρινε η Αθήνα με δήλωσή της στις 14/1/2015  αντί του Διεθνούς Δικαστηρίου Δικαίου της Θάλασσας του Αμβούργου.

Ενόψει λοιπόν της τουρκο-λυβικής πρόκλησης η Αθήνα πρέπει να προχωρήσει άμεσα στην επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 νμ και σε ανακήρυξη ΑΟΖ 200νμ καθ΄ άπασα την Ελληνική επικράτεια.

(Σημ: Το άρθρο εκφράζει προσωπικές απόψεις και εκτιμήσεις)

Πηγή: Eparxies.gr

Related Post

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *