ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η ΚΡIΣΗ “ΡΟΥΦAΕΙ” ΤΙΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚEΣ – Η ΠΕΡIΠΤΩΣΗ ΤΗΣ AEGEAN

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Εάν αρχές της χρονιάς ρωτούσαν το διευθύνοντα σύμβουλο της Qantas ‘Αλαν Τζόις, εάν εξετάζει να μειώσει την τιμή του εισιτηρίου από το Σίδνεϋ στην Μελβούρνη σε έως 11 ευρώ, η απάντηση μάλλον θα ήταν, δίχως δεύτερη σκέψη, κατηγορηματικά αρνητική.


Ωστόσο, λόγω των έκτακτων συνθηκών ο CEO του εθνικού αερομεταφορέα της Αυστραλίας έκανε γνωστό ότι μειώνει το κόστος του εισιτηρίου στο δρομολόγιο, με την μεγαλύτερη, προ Covid-19, παγκοσμίως ζήτηση. Εάν ληφθεί υπόψη ότι κατά μέσο όρο ο ναύλος για τη συγκεκριμένη πτήση, μέσω της θυγατρικής της Qantas Jetstar, διαμορφωνόταν, πριν την έλευση του κορονοϊού, σε περίπου 140 ευρώ, γίνεται αντιληπτό ότι τα δεδομένα έχουν ανατραπεί.

 

Η νέα πραγματικότητα

Η ανατροπή χρόνιων παραδοχών λόγω κορονοϊού υποχρέωσε τον Γουόρεν Μπάφετ να πουλήσει τις μετοχές που είχε σε αμερικάνικες αεροπορικές εταιρείες, αλλά και να οδηγήσει τον πρόεδρο της Aegean Ευτύχη Βασιλάκη στην αναθεώρηση των αρχικών εκτιμήσεων ότι τα ταμειακά διαθέσιμα της αεροπορικής επαρκούν για να αντιμετωπιστεί η πανδημική κρίση.

“Δεν ντρέπομαι να πω ότι τόσο εγώ όσο και ο διευθύνων σύμβουλος αυτά που λέγαμε μεταξύ μας και στα πληρώματά μας ήταν λάθος. Όχι από άποψης αντιμετώπισης θεμάτων υγείας. Αλλά όσον αφορά τις εκτιμήσεις της ταχύτητας επανάκαμψης. Μιλάμε τουλάχιστον για έξι μήνες. […] Ήταν μία διαδικασία πολύ δύσκολη στην αρχή σε λειτουργικό επίπεδο και στο επίπεδο συνεννόησης και παρότρυνσης του κόσμου να συνεχίσει να εξυπηρετεί και να πετάει, το οποίο δεν μας επέτρεψε στην αρχή να ασχοληθούμε με πολλά οικονομικά θέματα. Είχαμε, άλλωστε και την εντύπωση -λανθασμένη προφανώς- ότι τα δικά μας ταμειακά αποθέματα ήταν τόσα πολλά που δεν θα μπορούσαμε να έχουμε οικονομικό πρόβλημα σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Αλλά υπάρχει πρώτη φορά για τα πάντα” σημείωσε ο κ. Βασιλάκης κατά την πρόσφατη διαδικτυακή συζήτηση της Endeavor.

Να σημειωθεί εν παρόδω ότι τα βλέμματα της αγοράς είναι στραμμένα στα όσα αναμένεται να αναφέρει ο επικεφαλής της αεροπορικής κατά την προγραμματισμένη ενημέρωση αναλυτών, μέσω τηλεδιάσκεψης, την επόμενη Δευτέρα.

Η θέση σε χειμέρια νάρκη των αεροσκαφών κοστίζει, κάθε μήνα, στην Aegean από 32 έως 34 εκατ. ευρώ, με το ύψος των διαθεσίμων -αρχές Μαρτίου- να διαμορφώνεται σε περίπου 500 εκατ. ευρώ. Πλέον, ανά ημέρα, η αεροπορική έχει μόλις το 0,05% των εσόδων της, συγκριτικά με τα επίπεδα προ κορονοϊού, ενώ ο κ. Βασιλάκης εκτιμά ότι θα απαιτηθούν τουλάχιστον έξι μήνες, ωσότου η Aegean προσεγγίσει την κανονικότητα.

Και με δεδομένο ότι, όπως αναφέρουν στελέχη των αερομεταφορών, την επόμενη μέρα τίποτα δεν θα είναι ίδιο στα ταξίδια με αεροσκάφος, η εξίσωση γίνεται δισεπίλυτη, με σημαντικές παραμέτρους της να αγνοούνται.

Όπως για παράδειγμα, εάν τα υγειονομικά πρωτόκολλα που θα εφαρμοστούν, μειώσουν το περιθώριο κέρδους για τις αεροπορικές, ενώ υπολογίζεται ότι απαιτείται κατά μέσο όρο πληρότητα τουλάχιστον 80% για να “βγάζει τα λεφτά της” μία πτήση.

Σε ανάλυσή της, η HSBC έχει αναφέρει ότι η Aegean διαθέτει ισχυρό ταμείο, το οποίο, κατά το δυσμενέστερο σενάριο-τα αεροπλάνα της να μείνουν καθηλωμένα μέχρι και τον Ιούλιο- θα συρρικνωθεί, τέλη της χρονιάς, στα 104 εκατ. ευρώ.

Το “καλύτερο” από τα τρία σενάρια των αναλυτών, δηλαδή η αεροπορική να μην πετά έως τον Μάιο, δείχνει να αποδυναμώνεται, ενώ εκτιμάται ότι ακόμη κι αν υπογραφούν διμερείς τουριστικές συμφωνίες και τα αεροπλάνα της Aegean ξεκινήσουν να απογειώνονται σταδιακά, η ταχύτητα επανάκαμψης θα είναι ιδιαίτερα αργή.

 

Η κρατική ενίσχυση και οι παρενέργειες

Εκτός από την ελληνική περίπτωση, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), υπολογίζεται ότι, παγκοσμίως, οι αεροπορικές θα χρειαστεί να ξοδέψουν περισσότερα από 55 δισεκατομμύρια ευρώ από τα χρήματα που έχουν στο ταμείο τους, μέχρι και τον Ιούνιο.

Και περίπου 25 εκατ. θέσεις εργασίας, σε όλο τον κόσμο, που συνδέονται με τις αερομεταφορές, εκτιμάται ότι θα χαθούν. Ως εκ τούτου, η κρατική στήριξη, με την μορφή άτοκων – μακροπρόθεσμων δανείων ή επιδότησης εισιτηρίων, είναι μονόδρομος παγκοσμίως.

Με δεδομένο ότι η Aegean είναι μία από τις πλέον πληττόμενες εταιρείας της χώρας, εκτιμάται ότι θα δεχτεί κρατική χείρα βοηθείας, της οποίας η μορφή δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί.

Πάντως, ο κ. Βασιλάκης στην τοποθέτησή του πριν από περίπου μία εβδομάδα ανέφερε ότι προσβλέπει σε ένα “ολοκληρωμένο πρόγραμμα υποστήριξης απασχόλησης από το κράτος“, ώστε η εταιρεία να είναι σε θέση να στηρίξει αποτελεσματικότερα τους εργαζομένους της.

Την ίδια στιγμή, ο ίδιος έχει κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με την κρατική στήριξη των αεροπορικών, η οποία δεν θα πρέπει να επηρεάσει τον ανταγωνισμό μεταξύ των αεροπορικών.

Αυτό φαίνεται να είναι το σκεπτικό του επικεφαλής της Ryanair Μάικλ Ο Λίρι, ο οποίος προσέφυγε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, ζητώντας την ακύρωση ευρωπαϊκής απόφασης βάσει της οποίας εγκρίνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το σχήμα χρηματοδοτικής υποστήριξης, με 455 εκατ. ευρώ, σουηδικών αεροπορικών εταιρειών.

 

Υπό κρατική ομπρέλα

Σε κάθε περίπτωση, οι αεροπορικές εταιρείες δεν είναι δυνατόν να επιβιώσουν χωρίς κρατική χείρα βοήθειας και γι’ αυτό η λίστα όσων έχουν, ήδη, λάβει κρατική ενίσχυση είναι μακρά.

Ενδεικτικά, ο γαλλoολανδικός όμιλος Air France-KLM εκτιμάται ότι θα εισπράξει, μέσω δανείων με κρατική εγγύηση, περίπου 11 δισ. ευρώ από τις κυβερνήσεις της Γαλλίας και της Ολλανδίας.

Η Alitalia, που, ήδη, έχανε περίπου 700 χιλ. ευρώ κάθε μέρα- βαίνει προς κρατικοποίηση, διαδικασία που αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο.

Η -μεγαλύτερη τουλάχιστον προ κορονοϊού αεροπορικού του κόσμου- American Airlines θα λάβει χρηματοδότηση 5,3 δισ. ευρώ για να καλύψει λειτουργικές δαπάνες, ενώ αναμένεται να λάβει δάνειο από την αμερικανική κυβέρνηση άνω των 4 δισ. ευρώ.

Χρηματοδότηση για κάλυψη λειτουργικών δαπανών άνω των 5 δισ. ευρώ θα λάβει και η Delta Airlines, ενώ έχει αιτηθεί λήψης δανείου της τάξεως των 4,2 δισ. ευρώ.

H Lufthansa εκτιμάται ότι θα λάβει “πακέτο” διάσωσης ύψους 10 δισ. ευρώ, που θα χρηματοδοτήσουν από κοινού η Γερμανία, η Ελβετία, η Αυστρία και το Βέλγιο, όπου η γερμανική αεροπορική έχει θυγατρικές.

Η EasyJet έχει αντλήσει ποσό ύψους 690 εκατ. ευρώ μέσω ειδικού χρηματοδοτικού εργαλείου της βρετανικής κυβέρνησης, ενώ η Norwegian αναμένεται να λάβει “πακέτο” ενίσχυσης 270 εκατ. ευρώ υπό την μορφή κρατικών δανείων από την νορβηγική κυβέρνηση.

 

Πηγή: Capital.gr

Related Post

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *