Breaking News
ΙΩΑΝ ΚΩΤΣΙΟΠΟΥΛΟΣ: H ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΙΜΗ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΓΙΑ ΟΡΙΑ ΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
H NISSAN ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΤΟ GT-R NISMO SPECIAL EDITION
ΙΣΑ ΠΡΟΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ: ΝΑ ΜΗΝ ΠΑΡΑΤΑΘΕΙ Η ΕΠΙΣΤΡΑΤΕΥΣΗ ΤΩΝ ΙΔΙΩΤΩΝ ΓΙΑΤΡΩΝ
HANDELSBLATT: «ΤΟ ΤΡΙΤΟ ΚΥΜΑ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ΒΥΘΙΖΕΙ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΣΤΑ ΧΡΕΗ»
ME ΠΙΣΤΟΥΣ Ο ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΝΑΟΥΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
AMEΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΟΥ TAXISNET
FIFA: Ο ΙΝΦΑΝΤΙΝΟ ΣΥΝΕΧΑΡΗ ΤΟΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ
ΚΟΡΩΝΟΪOΣ: ΜΗΧΑΝΙΣΜΟI ΤΗΣ ΘΡOΜΒΩΣΗΣ ΜΕΤA ΤΑ ΕΜΒOΛΙΑ ASTRAZENECA- J&J ΠΟΥ ΠΕΡΙEΧΟΥΝ ΑΔΕΝΟΪO
16 AΠΡΙΛΙΟΥ 2021: ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
ΗΠΑ: ΠΥΡΟΒΟΛΙΣΜΟΙ ΣΕ ΓΡΑΦΕΙΑ ΤΗΣ FEDEX- ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΘΥΜΑΤΑ
ΛΩΡIΔΑ ΤΗΣ ΓAΖΑΣ: ΙΣΡΑΗΛΙΝA ΠΛHΓΜΑΤΑ ΣΕ ΑΝΤIΠΟΙΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΤOΞΕΥΣΗ ΡΟΥΚEΤΑΣ
Ν. ΤΖΑΝΑΚΗΣ: ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ 200.000 ΤΑ ΕΝΕΡΓΑ ΚΡΟΥΣΜΑΤΑ – ΤΙ ΕΙΠΕ ΓΙΑ ΠΑΣΧΑ
Η ΟΔΗΓΙΑ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ ΣΕ ΔΕΝΔΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΕΝΤΑΣΗΣ
ΤΑ ΡΟΜΠOΤ ΑΠΟΚΤΟYΝ ΝΕΥΡΙΚO ΣYΣΤΗΜΑ
ΠΥΡΟΒΟΛΙΣΜΟΙ ΚΑΤΑ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΤΗ ΝΥΧΤΑ ΣΤΗ ΝΕΑ ΕΡΥΘΡΑΙΑ
ΕΝΑ ΣΚΛΗΡΟ ΡΟΚ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ
Ο ΔΕΝΔΙΑΣ ΔΕΝ ΕΠΕΣΕ ΣΤΗΝ ΠΑΓΙΔΑ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ
ΟΙ ΗΝΩΜΕΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΑΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΗΣ ΡΩΣΙΑΣ – ΑΠΕΛΑΣΗ 10 ΡΩΣΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΩΝ
Η ΕΛΛAΔΑ ΚΑΙ Ο ΥΠΟΥΡΓOΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΣΗΚΩΣΑΝ ΤΟ ΑΝΑΣΤΗΜΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΕΡΝΤΟΓΑΝ
ΙΣΤΟΡΙΑ
ΟΙ ΡΩΜΙΕΣ ΤΟΥ 1821

Toυ Χρήστου Στρυφτού*

Η Ελληνική Επανάσταση αδιαμφισβήτητα έφερε εις πέρας μια εθνικοαπελευθερωτική προσπάθεια με στόχο την αποτίναξη του οθωμανικού ζυγού και την εδραίωση της νεωτερικότητας. Την προσπάθεια αυτή στήριξε η Δυτική Ευρώπη, η οποία εκείνη την περίοδο ήταν το κέντρο του φιλελευθερισμού και της προόδου. Οι νόρμες της Γαλλικής Επανάστασης και του Διαφωτισμού έβρισκαν σε άγνοια την ελληνική οθωμανοκρατούμενη κοινωνία. Μια κοινωνία σκλαβωμένη, εξεγείρεται με μπροστάρηδες γενναίους άντρες…. αλλά και δυναμικές γυναίκες!

Είναι αλήθεια πως η ιστοριογραφία αποδεικνύει ότι οι Γυναίκες του 1821 δεν έχουν λάβει την ίδια αναγνωρισιμότητα και «λάμψη» σε αντίθεση με το αντρικό φύλλο. Αυτό ίσως να οφείλεται στη θέση που είχε το γυναικείο φύλλο από την αρχαιότητα μέχρι και το 1821(να επικουρεί κυρίως τον άνδρα), τα ανδροκρατούμενα και πατριαρχικά πρότυπα σε κοινωνικό και πολιτικοστρατιωτικό επίπεδο αλλά και η μη φιλελευθεροποίηση της προσαρμοσμένης κατά τα δεσποτικά οθωμανικά δεδομένα ελληνικής κοινωνίας. Η Ρωμιά του 1821 εκδηλώνει την δυναμικότητά της όχι στο πλάι ενός ισχυρού άνδρα όπως η αρχαία Ασπασία και η βυζαντινή Θεοδώρα, αλλά αυτόνομα με την δική της προσωπικότητα και βούληση. Η Ρωμιά εκείνη όπου μπορεί να μην αναφέρεται στις επαναστατικές διακηρύξεις (Μάχου υπέρ Πίστεως και Πατρίδος: «Η ώρα ήλθεν, ω άνδρες Έλληνες…) αλλά αποτύπωσε την δική της υπογραφή στις «αιματοβαμμένες» σελίδες της ιστορίας του 1821. Η ανώνυμη Ελληνίδα της σκλαβιάς που παραστέκεται στον Κλέφτη γιό της αλλά και η επώνυμη ισχυρή οικονομικά Ελληνίδα που επενδύει στην επανάσταση, είναι εκείνες οι γυναίκες οι οποίες ύψωσαν ανάστημα έναντι της οθωμανικής απολυταρχίας. Οι ηχηρές δράσεις τους μνημονεύονται σε ψηφίδες της δημοτικής μας παράδοσης αλλά και λυρικά τιμώνται από τον Διονύσιο Σολωμό στον «Ύμνο εις την Ελευθερίαν» και στους «Ελεύθερους Πολιορκημένους».

Ξένοι ιστορικοί και περιηγητές (o Pouqueville, Ginouvier, Fauriel και Bartholdy) είναι οι πρώτοι όπου θα αναδείξουν τις γυναίκες της Επανάστασης. Παρά τον περιορισμό που είχαν ως προς τον κοινωνικό ρόλο τον οποίο είχε θεσπίσει η διοίκηση, η Εκκλησία και πολιτικοοικονομική κατάσταση της προεπαναστατημένης Ελλάδας, το δικό τους ρόλο στον Αγώνα διαδραμάτισαν ηγετικές γυναικείες μορφές αλλά και απλές καθημερινές γυναίκες. Στις επιφανείς Ρωμιές της Επανάστασης συγκαταλέγονται οι γυναίκες υψηλού κοινωνικού, οικονομικού ή και μορφωτικού επιπέδου. Η αγαπημένη των φιλελλήνων καπετάνισσα Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα, ή Μυκονιάτισσα Μαντώ Μαυρογένους, η «Φιλική» Μαριγώ Ζαραφοπούλα, οι Σουλιώτισσες Μόσχω Τζαβέλλα, Χάιδω Σέχου, Δέσπω Μπότση, Λένα Μπότσαρη, η Θρακιώτισσα Δόμνα Βισβίτζη, η Μανιάτισσα Κωνσταντίνα Ζαχαριά, η πρωτοκαπετάνισσα Ζαμπέτα Κολοκοτρώνη μάνα του Θόδωρου, η Σπαρτιάτισσα Σάββαινα και η Ρουμελιώτισσα Ασήμω Γκούρα. Τέλος στις «άγνωστες» Ρωμιές του Εικοσιένα προστίθενται εκείνες οι γυναίκες όπου οι μορφές τους έχουν ηρωικά χαραχθεί σε ζωγραφικούς πίνακες του Ντελακρουά, εκείνες οι γυναίκες όπου υμνήθηκαν για την θυσία τους στο Ζάλογγο, στα Ψαρρά, στη Χίο, στα Γιάννενα και στο Παλαιόκαστρο. Είναι οι ίδιες οι γυναίκες που δοξάζει το ελληνικό δημοτικό τραγούδι με ετούτη τη στροφή: «Σκλάβες Τούρκων μη ζήσωμε, παιδιά μ’, μαζί μου ελάτε και τα φυσέκια ανάψανε, κι όλοι φωτιά γενήκαν».

ΠΗΓΕΣ

  1. Σωτηρία Αλιμπέρτη, «Αι ηρωΐδες της ελληνικής επαναστάσεως», τυπ:Σ.ΤΑΡΟΥΣΟΠΟΥΛΟΥ, Αθήνα,1933, σελ 30-100
  2. Πουρναρόπουλος Γ.Κ., «Η Ελληνίδα στον αγώνα», περ. Ελληνόπουλα, Β’ 13, Αύγουστος, 1947
  3.  Pouqueville , Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως, Αθήνα, 1901

 

*O Xρήστος Στρυφτός είναι ιστορικός.

 

Related Post

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *