Breaking News
ΗΠΑ: ΠΥΡΟΒΟΛΙΣΜΟΙ ΣΕ ΓΡΑΦΕΙΑ ΤΗΣ FEDEX- ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΘΥΜΑΤΑ
ΛΩΡIΔΑ ΤΗΣ ΓAΖΑΣ: ΙΣΡΑΗΛΙΝA ΠΛHΓΜΑΤΑ ΣΕ ΑΝΤIΠΟΙΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΤOΞΕΥΣΗ ΡΟΥΚEΤΑΣ
Ν. ΤΖΑΝΑΚΗΣ: ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ 200.000 ΤΑ ΕΝΕΡΓΑ ΚΡΟΥΣΜΑΤΑ – ΤΙ ΕΙΠΕ ΓΙΑ ΠΑΣΧΑ
Η ΟΔΗΓΙΑ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ ΣΕ ΔΕΝΔΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΕΝΤΑΣΗΣ
ΤΑ ΡΟΜΠOΤ ΑΠΟΚΤΟYΝ ΝΕΥΡΙΚO ΣYΣΤΗΜΑ
ΠΥΡΟΒΟΛΙΣΜΟΙ ΚΑΤΑ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΤΗ ΝΥΧΤΑ ΣΤΗ ΝΕΑ ΕΡΥΘΡΑΙΑ
ΕΝΑ ΣΚΛΗΡΟ ΡΟΚ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ
Ο ΔΕΝΔΙΑΣ ΔΕΝ ΕΠΕΣΕ ΣΤΗΝ ΠΑΓΙΔΑ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ
ΟΙ ΗΝΩΜΕΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΑΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΗΣ ΡΩΣΙΑΣ – ΑΠΕΛΑΣΗ 10 ΡΩΣΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΩΝ
Η ΕΛΛAΔΑ ΚΑΙ Ο ΥΠΟΥΡΓOΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΣΗΚΩΣΑΝ ΤΟ ΑΝΑΣΤΗΜΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΕΡΝΤΟΓΑΝ
ΖΕΛΕΝΣΚΙ ΖΗΤΑ ΤΗΝ ΕΝΤΑΞΗ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ ΣΕ Ε.Ε ΚΑΙ ΝΑΤΟ
ΙΣΡΑΗΛ-ΙΡΑΝ: ΜΙΑ ΛΑΝΘΑΝΟΥΣΑ ΝΑΥΤΙΚΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ
«ΘΕΡΜΟ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ» ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΔΕΝΔΙΑ – ΤΣΑΒΟΥΣΟΓΛΟΥ
ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚEΣ ΠΗΓEΣ: Ο Ν. ΔEΝΔΙΑΣ ΕIΧΕ ΕΝΤΟΛH ΑΝ ΠΡΟΚΛΗΘΕI ΝΑ ΑΠΑΝΤHΣΕΙ
ΤΟ ΙΡΑΝ ΠΑΙΖΕΙ ΤΟ ΕΥΡΑΣΙΑΤΙΚΟ ΧΑΡΤΙ
ΜΕ ΠΟΛΙΤΙΚA ΡΟYΧΑ ΤΑ ΜEΛΗ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚHΣ ΟΙΚΟΓEΝΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΗΔΕIΑ ΤΟΥ ΦIΛΙΠΠΟΥ – ΑΠOΦΑΣΗ ΤΗΣ ΕΛΙΣAΒΕΤ
LIVE: ΟΙ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΔΕΝΔΙΑ – ΤΣΑΒΟΥΣΟΓΛΟΥ
ΚΟΡΩΝΟΪOΣ: 3.833 ΚΡΟYΣΜΑΤΑ, 819 ΔΙΑΣΩΛΗΝΩΜEΝΟΙ, 104 ΘAΝΑΤΟΙ
ΕΜΒOΛΙΑ: ΑΝΑΣΦAΛΕΙΑ ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚH ΕΥΘΕIΑ – ΝEΑ ΔΕΔΟΜEΝΑ ΣΤΟΝ ΔΡOΜΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΟΣIΑ
ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ Ν. ΔΕΝΔΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΡΝΤΟΓΑΝ ΣΤΗΝ ΑΓΚΥΡΑ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΜΑΡΙΛΕΝΑΣ ΦΩΚΑ: “ΔΟΚΙΜΙΑ ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ” ΕΚΔ. ΟΣΤΡΙΑ

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΟΣΤΡΙΑ 2020 το νέο βιβλίο-δοκίμιο της βραβευμένης εικαστικού –αγιογράφου, κριτικού βιβλίου με σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό Μαριλένας Φωκά με τίτλο ΔΟΚΙΜΙΑ ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟY.

O Θεωρητικός-ιστορικός αναλυτής της τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς επισημαίνει στον πρόλογο του Βιβλίου: ‘’Η συλλογική παρουσίαση των δοκιμίων της  εικαστικού-αγιογράφου Μαριλένας Φωκά αποτελεί   επιλεγμένο απάνθισμα ενδεικτικών κειμένων που με προοπτική αναπαραγωγής ανασύρουν, ανασυγκροτούν και αποθησαυρίζουν πολυδιάστατες έγκριτες αναφορές από την ευρύτατη γκάμα και την εμβέλεια του φάσματος  της μέχρι σήμερα  συμμετοχής της στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο. 

Η εμπεριστατωμένη διακριτική σημειωτική εμπέδωση τους με προσφιλή και οικεία συμβολιστική διαδρομών συγκροτείται από αυτούσιες και αυτόχθονες ενότητες που περισυλλέγουν αυτοτελείς κατηγορίες με ποικίλο πνευματικό προσανατολισμό και έγκαιρο προσδιορισμό  πρωτοκόλλου. 

Η κυρίαρχη γραφή τους στην πορεία  κατέχει δικαιωματικά και κυριολεκτικά μια σημαντική θέση με θεματική στόχευση και απόλυτα διευρυμένη ματιά στο κοσμοθεωρητικό υπόβαθρο που αναμφίβολα δεν απομυθοποιεί  αλλά υπερνικά  και κορυφώνεται  σε  εκπαιδευτικές καταστάσεις εξιχνιάσεων. Με λογοτεχνικές περγαμηνές και παρακαταθήκες χρονικού και ντοκουμέντου το πόνημα  της επιδίδεται έντεχνα  και ευπρόσδεκτα στην διευθέτηση  μιας ενδόμυχης διερεύνησης με βαρύτητα.

Καθοδηγεί συνειρμικά, καλεί και υποδεικνύει ανοικτά, πληροφορεί τον αναγνώστη και τον κρατά σε διαρκή εγρήγορση με ξεχωριστή συναισθηματική υπόσταση απέναντι στην αλήθεια. Εμπλουτίζει τις γνώσεις του, απαντά στα αιτήματα και στα ερωτηματικά του, οξύνει την κρίση του, καλλιεργεί και μετουσιώνει διδάγματα και εντυπώσεις  καθώς επιχειρηματολογεί με αντικειμενική και  υποκειμενική σκοπιά και χροιά.

Το συνολικό δοκίμιο προσεγγίζει την αναμόρφωση και την έλκυση του εικονιστικού ιδεολογήματος, στις τάξεις του οποίου εντάσσεται η θεώρηση της ανασύστασης που διανύει. Ο χώρος του με διαχρονική ομοιογένεια και ακρίβεια επιμερίζεται διαρθρωτικά σε επίπεδα τόνων καθώς ισορροπεί με αδρότητα πάνω σε μια συγκεκριμένη τροχιά πορείας με περισσή εγκυρότητα προθέσεων ‘’.

Στην εισαγωγή η Μαριλένα Φωκά αναφέρει μεταξύ άλλων : 

Το βιβλίο ‘’Δοκίμια Περί Τέχνης και Πολιτισμού ’’ που κρατάτε στα χέρια σας είναι ένα απάνθισμα δοκιμίων, ομιλιών και καταθέσεων σχετικό με πολιτιστικά μνημεία στα οποία συμπεριλαμβάνονται εικαστικές δημιουργίες, ποιητικός λόγος, αρχιτεκτονικά μνημεία, ιστορικά γεγονότα, λογοτεχνικά μνημεία, κ.α. αλλά κυρίως μνημεία θρησκευτικού προσανατολισμού και ένας μεγάλος αριθμός από κειμήλια της Ορθοδοξίας.

Αυτά τα κείμενα είτε έχουν δημοσιευτεί στα ηλεκτρονικά και έντυπα μέσα μαζικής επικοινωνίας που αρθρογραφώ είτε έχουν εκφωνηθεί σε διαλέξεις και ομιλίες μου σχετικές με την κριτική της συγκριτικής λογοτεχνίας. Δεν είναι ένα πόνημα που είχα προγραμματίσει εκ των προτέρων την έκδοσή του συνεπώς ο αναγνώστης δεν πρόκειται να βρει έναν διεξοδικό κατάλογο δοκιμιογραφιών που να αναφέρονται σε μια τεχνοτροπία, μια ιστορική περίοδο ή ένα κίνημα με όλους τους εκπροσώπους του.

Κάποιες ομιλίες μου έχουν μεταφερθεί αυτούσιες χωρίς επεξεργασία θέλοντας να σας μεταφέρω την ατμόσφαιρα και τη συγκινησιακή φόρτιση της δεδομένης στιγμής. Γραμμένα σε απλή γλώσσα, προσιτή αφήνοντας εκτός δυσνόητες θεωρίες και περίτεχνα σχήματα λόγου αλλά επιμένοντας στο ουσιαστικό και εισάγοντας επεξηγήσεις όπου έκρινα απαραίτητο ώστε να είναι κατανοητά όπως έλεγε και ο πατέρας του ηθογραφικού μυθιστορήματος, Γρηγόριος Ξενόπουλος «από τον κ. Παλαμά αλλά και τον μαθητή του γυμνασίου» σας το παραδίδω σε αυτή τη μορφή.

Η Μαριλένα Φωκά επεσήμανε σε συνέντευξη της σε καθημερινή αθηναική εφημερίδα: ‘’Στις 366 σελίδες του  πολυδιάστατου και πολυσήμαντου  σε περιεχόμενο βιβλίου που αρκετές από αυτές κοσμούνται από βραβευμένους πίνακες και αγιογραφίες μου υπάρχουν και κυριαρχούν ομιλίες, αναφορές, αφιερώματα  σε εκθέσεις μου,στα αρχιτεκτονικά,ταφικά, χριστιανικά και Αγιογραφικά μνημεία , στις τελετουργίες, στην ιστορία, στην υφαντική, κεντητική τέχνη, στα σύμβολα, στα έγγραφα,στα βιβλία, στην πολεοδομία, στους θρησκευτικούς κανόνες ,στην όρχηση  και  στις  άγιες μορφές .

Ειδικά κεφάλαια  στους στρατευμένους ,στους ιαματικούς, στους μοναχούς, στους εγγράμματους θεολόγους και στους απλούς ανθρώπους  αγίους . Στην υψηλής αισθητικής ποίηση που απορρέει από τα δραματουργικά σύστοιχα του Αντρέα Μαρτζώκη, την ιδιάζουσα διεργασία της ενδοσκόπησης του πολυβραβευμένου ποιητή Λεόντιου Πετμεζά και τις ιδιότυπες εσώψυχες οσμώσεις του Κώστα Ευαγγελάτου. Στην περιπετειώδη γραφή του Αλμπέρτο Μοράβια  και σε λογοτεχνικά μνημεία. Στο Συνέδριο Λογοτεχνίας για τον Νίκο Καζαντζάκη το 2001 του University of Indianapolis στο οποίο ήμουν βασική εισηγήτρια  και ομιλήτρια η συγγραφέας.

Επίσης ξεχωριστή θέση κατέχουν οι ενότητες για  την προφορική λογοτεχνία, την ευαίσθητη πέννα του Κνούτ Χάμσουν και την ηθοπλαστική χροιά του Herman Hesse, τα εικαστικά  μνημεία, τον Μυστικό Δείπνο του Λεονάρδο ντα Βίντσι, την λαική τέχνη της χαρακτικής του Α. Τάσσου, την θεραπευτική διάσταση και δόνηση των νεφελογραφιών  του Κώστα Ευαγγελάτου, τον ψυχογραφικό εικαστικό διάλογο του  Ντίκου Βυζάντιου, την  απόλυτα στρατευμένη τέχνη του  Πάμπλο Πικάσο, την πολιτιστική κληρονομιά του Θεόφιλου, την αριστοτεχνική αποτύπωση της εμβόλιμης εικονολογίας  του Βαγγέλη Παπαδόπουλου. Την  φορτισμένη με ερωτισμό γυμνή αποκάλυψη και παρεμβατική μετουσίωση   της Θάλειας  Μαγδαληνού, την γοητευτική χρωματολογία  και την ορθολογική εμβάθυνση στην παιδική ζωγραφική της Θάλειας-Βαρβάρας Τρανταλίδου, την θρησκευτική τέχνη των συναρτήσεων επαλήθευσης του Σάντυ Νικολαρέα, την εξοικειωμένη κατάνυξη του Φώτη Κόντογλου, το καινοτόμο και επίκαιρο έργο του Μποστ,τη μουσική ποιότητα της περιρρέουσας ατμόσφαιρας του Μιχάλη Βιολάρη, τα φωτογραφικά μνημεία της Αφροδίτης Σάρδη, τη γλυπτική του Χρήστου Πετρίδη και άλλα ποικίλα  και πολυκύμαντα θέματα.

Related Post

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *