ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
ΔΟΚΙΜΑΖΟΥΜΕ ΤΟ FIAT PANDA ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΠΟΧΗΣ – ΥΒΡΙΔΙΚΟ SUV ΑΥΤΟΜΑΤΟ ΚΑΙ ΑΠΟ 20.800 ΕΥΡΩ

Κείμενο: Μανώλης Σαλούρος
Φωτογραφίες: Γιάννης Κουσκούτης

Το νέο Fiat Grande Panda, στην υβριδική του εκδοχή, καταφθάνει στη χώρα μας και δεν φέρνει απλώς ακόμη έναν κρίκο στη φιλόδοξη αλυσίδα εξηλεκτρισμού της Fiat, αλλά ίσως το πιο ηχηρό «come back» της εταιρείας στην κατηγορία Β εδώ και πολλά χρόνια.

Δεν χρειάζεται να ανατρέξει κανείς πολύ πίσω στον χρόνο για να θυμηθεί πως η Fiat είχε κάποτε ισχυρότατη παρουσία στα supermini. Σε αυτά άλλωστε βασίστηκε, χτίζοντας την αυτοκρατορία της με στεγανά τις μικρές κατηγορίες, στις οποίες έχει συνολικά πουλήσει περίπου 23 εκατομμύρια (!) αυτοκίνητα. Στην κατηγορία Β, που είναι και το θέμα μας, το Punto (ιδίως στις πρώτες του γενιές) είχε κατακτήσει δρόμους και καρδιές και στη χώρα μας. Από το 2018 όμως, όταν το μοντέλο αποσύρθηκε, το κενό που άφησε πίσω του αποδείχθηκε μεγάλο. Το νέο Grande Panda έρχεται να το καλύψει – όχι, όμως, ως ένα κλασικό hatchback, αλλά με έναν πιο σύγχρονο και ανατρεπτικό τρόπο: αυτόν του B-SUV, όπως το χαρακτηρίζει η ίδια η εταιρεία.

Fiat_PANDAnew_4troxoi

Κι αν η ονομασία του σε οδηγεί στο να φανταστείς ένα «μεγαλωμένο Panda», η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Το Grande δεν είναι ο μεγάλος αδελφός, αλλά ένα εντελώς νέο μοντέλο, σχεδιασμένο πάνω στη νέα πλατφόρμα Smart Car της Stellantis, την οποία μοιράζεται με τα εξίσου καινούργια Citroen C3 και C3 Aircross. Διατηρεί όμως ξεκάθαρα την ιταλική του ταυτότητα. Το σημαντικότερο; Έρχεται σε μια εποχή όπου η Fiat πασχίζει –και δείχνει να έχει σοβαρές πιθανότητες– να μεταμορφωθεί ξανά σε ένα κυρίαρχο brand, με διεθνή εμβέλεια και φρέσκια αισθητική πρόταση.

Fiat_PANDAnew_4troxoi

ΜΕ ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ

Στην πρώτη οπτική επαφή, το Grande Panda εκπέμπει έναν ξεχωριστό χαρακτήρα. Ο σχεδιασμός του (στο Centro Stile της Fiat, στο Τορίνο) θυμίζει έντονα το πρωτότυπο Centoventi και, με τη σειρά του, αποτίνει φόρο τιμής –45 χρόνια μετά– στο εμβληματικό και αρχέτυπο «Panda» του 1980.

Fiat_PANDAnew_4troxoi

Οι αυστηρές, τετραγωνισμένες γραμμές δημιουργούν ένα σχεδόν «ψηφιδωτό» σύνολο, το οποίο καταφέρνει να είναι μοντέρνο χωρίς να χάνει τον μινιμαλιστικό του πυρήνα. Σε σχέση με τα παραδοσιακά supermini, το Grande Panda μοιάζει πιο «ψηλό» και «τεντωμένο». Με διαστάσεις 3.999 x 1.763 x 1.585 (ή 1.629 χλστ. με ράγες οροφής), γίνεται αμέσως αντιληπτό, τόσο οπτικά όσο και ουσιαστικά, ότι πρόκειται για ένα κόμπακτ σύνολο με μήκος κάτω από το «ψυχολογικό» όριο των 4 μέτρων της κατηγορίας. Ωστόσο, το ύψος, η κάθετη σχεδίαση του πίσω μέρους και η απόσταση 182 χλστ. από το έδαφος προσδίδουν μια πιο SUV-οειδή αισθητική, όπως και λειτουργικότητα υπό προϋποθέσεις.

Fiat_PANDAnew_4troxoi

Εντούτοις, πρόκειται σαφώς για ένα αυτοκίνητο πόλης· απλώς με περισσότερο χαρακτήρα και αυξημένη πρακτικότητα. Μπαίνοντας στο εσωτερικό, επιβεβαιώνεις την πρώτη εντύπωση. Η καμπίνα είναι μοντέρνα και απλή, αλλά όχι λιτή. Το οριζόντιο ταμπλό παραπέμπει στη γνωστή πίστα στην οροφή του εργοστασίου Lingotto, ενώ έξυπνα Easter Eggs στη σχεδίαση των φώτων και των πλαστικών επιφανειών αποτίνουν φόρο τιμής στην ιστορία της Fiat.

Fiat_PANDAnew_4troxoi

Πρακτικά, μπορεί να φιλοξενήσει με σχετική άνεση έως και πέντε ενήλικες (μεταξόνιο: 2.540 χλστ.), ενώ το πορτ μπαγκάζ των 412 λίτρων (έως και 1.366 λίτρα) είναι πραγματικά εντυπωσιακό για τα δεδομένα της κατηγορίας. Υπάρχουν, επιπλέον, αποθηκευτικοί χώροι για μικροαντικείμενα, συνολικής χωρητικότητας 13 λίτρων. Σημειώστε ότι ήδη από τη βασική του έκδοση το Grande Panda διαθέτει ψηφιακό πίνακα οργάνων 10 ιντσών, ενώ η προαιρετική οθόνη αφής για τον χειρισμό του συστήματος πολυμέσων έχει διαγώνιο 10,25 ιντσών.

Fiat_PANDAnew_4troxoi

ΥΒΡΙΔΙΚΟΣ «ΠΥΡΗΝΑΣ»

Κάτω από το καπό του Grande Panda Hybrid βρίσκεται το γνώριμο πλέον mild-hybrid σύνολο της Stellantis. Ο συνδυασμός του 3κύλινδρου 1.2 turbo βενζινοκινητήρα με τον ηλεκτροκινητήρα των 21 kW και το 6τάχυτο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη eDCT (κατασκευάζεται στο Mirafiori για όλα τα υβριδικά της Stellantis) αποδίδει συνολικά 110 ίππους και 205 Nm ροπής. Η μπαταρία των 48V έχει μικρή χωρητικότητα (0,876 kWh), όμως επαρκεί για να προσφέρει λειτουργία εκκίνησης και μικρής διάρκειας αμιγώς ηλεκτρικής κίνησης, κάτι που κάνει αισθητή τη διαφορά τόσο στην ησυχία λειτουργίας στην πόλη όσο και στην κατανάλωση καυσίμου.

Fiat_PANDAnew_4troxoi

Σε πραγματικές συνθήκες δοκιμής στην Αττική, με μεικτή χρήση που περιλάμβανε αστικό δίκτυο, επαρχιακούς δρόμους και λίγο αυτοκινητόδρομο, η μέση κατανάλωση κυμάνθηκε στα 7,5 λτ./100 χλμ. (φτάνει και τα 9 λτ./100 χλμ. όταν πιέσεις το αυτοκίνητο κοντά στα όριά του, ειδικά σε Εθνικό Δίκτυο). Σύμφωνα με το εργοστάσιο, οι εκπομπές CO2 είναι χαμηλές (115-116 γρ./χλμ.).

Αξίζει να σημειωθεί ότι το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν κυριολεκτικά ολοκαίνουργιο, με ελάχιστα χιλιόμετρα στο οδόμετρο. Η εμπειρία μας και από άλλα υβριδικά μοντέλα του ομίλου δείχνει πως έπειτα από 2.000-3.000 χλμ. η μέση κατανάλωση πέφτει αισθητά. Η επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 10 δλ., ενώ η τελική φτάνει τα 160 χλμ./ώρα, τιμές επαρκείς για τον χαρακτήρα και τον προσανατολισμό του μοντέλου.

Fiat_PANDAnew_4troxoi

Στην πράξη, το σύστημα λειτουργεί υποδειγματικά. Η εκκίνηση γίνεται σχεδόν πάντα ηλεκτρικά και απόλυτα αθόρυβα. Στη συνέχεια, ο θερμικός κινητήρας αναλαμβάνει ήπια, χωρίς κοψίματα ή ανεπιθύμητους κραδασμούς. Το eDCT κιβώτιο κάνει σωστά τη δουλειά του, με ομαλές και γρήγορες αλλαγές, τις οποίες αντιλαμβάνεσαι μόνο αν έχεις ενεργοποιήσει το μπουτόν «L» – τότε εμφανίζονται ενδείξεις στον πίνακα οργάνων. Με την επιλογή «L» ενεργοποιείται και πέδηση με τη βοήθεια του κινητήρα, καθώς επιλέγεται χαμηλότερη σχέση από τη συνήθη. Πρόκειται για λειτουργία αντίστοιχη με το «Β» που συναντάμε σε ηλεκτρικά μοντέλα άλλων κατασκευαστών. Το μόνο στοιχείο που ενδεχομένως αποσπά την προσοχή είναι ο χαρακτηριστικός ήχος του 3κύλινδρου στις υψηλές στροφές. Δεν είναι ενοχλητικός, αλλά σίγουρα γίνεται αντιληπτός.

Fiat_PANDAnew_4troxoi

Η οδική συμπεριφορά του Grande Panda Hybrid διαφοροποιείται αισθητά από το «γαλλικό DNA» των συγγενικών του μοντέλων. Η ανάρτηση, που δεν υιοθετεί τα hydraulic bump stops του Citroen C3, είναι πιο σφιχτή. Αυτό έχει διπλή ανάγνωση: Αφενός, το αυτοκίνητο δεν «βουλιάζει» στις ανωμαλίες, προσφέροντας πιο σταθερό και προβλέψιμο πάτημα. Aφετέρου, σε ορισμένες εγκάρσιες κακοτεχνίες γίνεται αισθητό ένα ελαφρύ «χτύπημα». Το κέρδος σε έλεγχο και αίσθηση, ωστόσο, είναι σημαντικό. Σημειώστε ότι τα ελαστικά του αυτοκινήτου δοκιμής ήταν Goodyear 205/55R17.

Fiat_PANDAnew_4troxoi

Στις ελληνικές διαδρομές και ειδικά εκτός πόλης, το Grande Panda εμφανίζεται πιο σφιχτό και οδηγικά πιο ενδιαφέρον απ’ ό,τι περιμένεις πριν το οδηγήσεις. Το τιμόνι έχει σωστό βάρος και αμεσότητα, προσφέροντας ακριβή πληροφόρηση στον οδηγό ενός –πρωτίστως– αστικού εργαλείου. Η ποιότητα κύλισης είναι γενικά καλή, παρά το πιο σφιχτό σετάρισμα. Το αμάξωμα παραμένει καλά ελεγχόμενο, ακόμη και υπό πίεση, χωρίς έντονες κλίσεις παρά τα 18,2 εκ. απόστασης από το έδαφος και τα 1.300+ κιλά βάρους. Τα φρένα είναι αποτελεσματικά, με σωστή αίσθηση στο μεσαίο πεντάλ.

Fiat_PANDAnew_4troxoi

Η FIAT ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΕΙ (ΞΑΝΑ) ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΗΣ

Το Grande Panda Hybrid είναι κάτι πολύ περισσότερο από «ακόμη ένα» μοντέλο στη νέα εποχή της Fiat. Αποτελεί την επιτομή της στρατηγικής επανατοποθέτησης της φίρμας ως παγκόσμιου brand, με όχημα ένα μοντέρνο, ευχάριστο και πλήρως συμβατό με τις ανάγκες της καθημερινής μετακίνησης αυτοκίνητο. Το γεγονός ότι βασίζεται σε μια πλατφόρμα με κοινά εξαρτήματα δεν μειώνει τη μοναδικότητά του. Η Fiat κατάφερε να προσδώσει στο Grande Panda το δικό της στιλ, σχεδιαστικά, λειτουργικά και οδηγικά. Και αυτό, στις μέρες των… «κοινών βάσεων», είναι σπάνιο.

Η έκδοση Hybrid είναι η πιο ισορροπημένη και λογική επιλογή της γκάμας για την ελληνική αγορά, ενδεχομένως μέχρι να προστεθεί και η αμιγώς θερμική (με χειροκίνητο κιβώτιο). Προς το παρόν, διατίθεται σε τρεις εκδόσεις εξοπλισμού (Pop, Icon, La Prima), με τις τιμές να ξεκινούν από τα 20.800 ευρώ – με στάνταρντ αυτόματο κιβώτιο και πενταετή εγγύηση για τα μηχανικά μέρη. Άξιο αναφοράς: η αρχική τιμή είναι η ίδια και για το αμιγώς ηλεκτρικό, το οποίο συνοδεύεται από 8ετή εγγύηση για την μπαταρία υψηλής τάσης. Το σίγουρο είναι ότι το Grande Panda, με την εικόνα, τον εξοπλισμό, την τεχνολογία και τον χαρακτήρα του, έχει όλα τα φόντα να αποτελέσει έναν νέο πυλώνα της Fiat στην αγορά. Στην πράξη, είναι ένα μοντέλο με χαρακτήρα B-SUV, αλλά τιμή συμβατικού εκπροσώπου της κατηγορίας B.

Και το σημαντικότερο: δείχνει πως η αναγέννηση της ιταλικής φίρμας δεν είναι απλώς υπόσχεση, αλλά πραγματικότητα.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ

Fiat_PANDAnew_4troxoi

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.198 κ.εκ.
ΙΣΧΥΣ: 110 ίπποι
ΡΟΠΗ: 205 Nm
ΙΣΧΥΣ (η/κ): 21 kW (28 ίπποι)
ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς
KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 6 σχέσεων διπλού συμπλέκτη
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας
ΜΗΚ. x ΠΛ. x ΥΨ.: 3.999 x 1.763 x 1.585 (1.629 με τις ράγες οροφής) χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.540 χλστ.
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 412-1.366 λίτρα
ΒΑΡΟΣ: 1.315-1.347 κιλά
ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 182 χλστ.
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10 δλ.
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 160 χλμ./ώρα
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,5 λτ./100 χλμ.
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 115-116 γρ./χλμ.
ΤΙΜΗ: 20.800 ευρώ η έκδοση Pop, 21.800 ευρώ η Icon και 23.800 ευρώ η La Prima.

Πηγή: 4troxoi.gr

Related Post

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *