Απόδοση- Επιμέλεια: Γιώργος Δ. Παυλόπουλος
Ο επενδυτής Warren Buffett ξεπέρασε τα 100 δισεκατομμύρια δολάρια ατομικής περιουσίας στις 10 Μαρτίου, ωστόσο το επενδυτικό ιστορικό του δεν είναι αψεγάδιαστο. Ένα από τα διάσημα πειράγματά του αφορά τη συχνά ζημιογόνα από επενδυτική άποψη βιομηχανία των αερομεταφορών, η οποία δύο φορές τού έχει στερήσει ένα γερό “κομπόδεμα”. “Σκεφτείτε τις αεροπορικές εταιρείες”, έγραφε στην επιστολή του προς τους μετόχους της Berkshire Hathaway το 2007. “Έχουμε μια κλασική περίπτωση όπου ένα ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έχει αποδειχθεί απατηλό. Από τη σκοπιά ενός διορατικού καπιταλιστή, η πρώτη πτήση στην ιστορία, εκείνη του Orville Wright το 1903, θα έπρεπε να είχε καταρριφθεί”.
Πώς όμως επανήλθε στη μνήμη η συγκεκριμένη ρήση του μεγαλοεπενδυτή; Επειδή ο Rob Arnott, πρόεδρος του Δ.Σ. της Research Affiliates, σε κοινό άρθρο του με τους Lillian Wu και Bradford Cornell, παραθέτει την “ατάκα” του Buffett σε πρόσφατο άρθρο του, προειδοποιώντας όσους επενδύουν στα ηλεκτρικά οχήματα, των οποίων εμβληματικός εφευρέτης δεν είναι ο Orville Wright, αλλά ο Elon Musk.
Οι Arnott και Σία δεν καλούν τους κεφαλαιούχους να πυροβολήσουν τα ελαστικά του επόμενου μοντέλου της Tesla, ωστόσο προειδοποιούν: “Στον υψηλής ανταγωνιστικότητας και έντασης κεφαλαίου κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, οι κεφαλαιοποιήσεις των κατασκευαστριών ηλεκτρικών οχημάτων τον Ιανουάριο του 2021 απλώς δεν είναι βιώσιμες μακροπρόθεσμα”.
Επενδυτικές φρενίτιδες και πρόοδος
Έχουν σίγουρα δίκιο στο ότι οι επενδυτές μπορούν να εξοικονομήσουν χρήματα αποφεύγοντας τις επενδύσεις στα ηλεκτρικά οχήματα (EV). Ωστόσο, έτσι ο κόσμος θα καθίστατο φτωχότερος. Τα χρήματα που συγκεντρώνουν οι κατασκευαστές των EV στις αρχικές και δευτερεύουσες δημόσιες προσφορές τους δαπανώνται σε έρευνα και ανάπτυξη (R&D) και στην παραγωγή. Η έγχυση χρημάτων θέτει τα ηλεκτρικά οχήματα σε τροχιά να γίνουν σύντομα προϊόντα μαζικής αγοράς, τα οποία θα είναι όχι μόνο πιο πράσινα από τα κλασικά αυτοκίνητα, μα και φθηνότερα και πιο αξιόπιστα.
Το γεγονός ότι οι μετοχές της Tesla έχουν καταστεί ακριβές οδηγεί τους επενδυτές να επενδύουν χρήματα σε μικρότερους “παίκτες” όπως οι NIO, BYD, XPeng, Li Auto, Nicola, Electro Meccanica και Arcimoto. Για τον Arnott, αυτό φαντάζει ως πρόβλημα, διότι είναι αδύνατο όλες αυτές οι εταιρείες να ανταποκριθούν στις προσδοκίες. Λογικό. Για έναν εξωτερικό παρατηρητή, ωστόσο, ο διαμοιρασμός των επενδυτικών “στοιχημάτων” σε πολλούς εταιρικούς παίκτες φαντάζει εξαιρετικός.
Η φράση-κλειδί είναι “οι γραμμές τέθηκαν σε λειτουργία”. Οι σιδηρόδρομοι μπορεί να μην έφεραν χρήματα στους αρχικούς επενδυτές (συγγνώμη, Δαρβίνε), αλλά τελικώς αξιοποιήθηκαν. Οι σιδηροδρομικές γραμμές που διέσχιζαν κάθε άκρο της Μεγάλης Βρετανίας τη βοήθησαν να καταστεί η πρώτη υπερδύναμη της μεταποίησης στον κόσμο.
Καλές και κακές “εκρήξεις”
Ο Gary Gorton της Σχολής Διοίκησης του Yale και ο Guillermo Ordonez του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια, σε εργασία τους το 2000 (“Good Booms, Bad Booms”), αναφέρουν ότι η άνθηση των επενδύσεων προκαλείται από την τεχνολογική πρόοδο και τροφοδοτείται από δανεισμό, μεγάλο μέρος του οποίου είναι βραχυπρόθεσμος και εξασφαλισμένος. Όσο περισσότερες επενδύσεις γίνονται, τόσο λιγότερο παραγωγικό καθίσταται κάθε επιπλέον δολάριο. Τελικά οι δανειστές αρχίζουν να ανησυχούν ότι οι εξασφαλίσεις που έλαβαν δεν είναι αρκετές. Αφαιρούν τη χρηματοδότησή τους, οι εταιρείες χρεοκοπούν και υπάρχει κρίση. Αυτή είναι μια “κακή έκρηξη”. Σε μια καλή έκρηξη, η τεχνολογική πρόοδος που δημιούργησε την έκρηξη συνεχίζει να αποδίδει καρπούς, έτσι οι δανειστές ποτέ δεν πανικοβάλλονται και “η πιστωτική έκρηξη τερματίζεται, χωρίς όμως μια κρίση”.
Είναι πολύ νωρίς για να αποφανθούμε εάν τα ηλεκτρικά οχήματα θα αποτελέσουν καλή ή κακή έκρηξη, ωστόσο ακόμη και σε μια κακή έκρηξη δεν είναι όλα άσχημα. Οι γνώσεις σχετικά με τον τρόπο παραγωγής πιο αποδοτικών κινητήρων και μπαταριών υψηλότερης χωρητικότητας θα παραμείνουν κτήμα της ανθρωπότητας, ακόμη και αν οι εταιρείες που θα τις έχουν αναπτύξει πάνε “άκλαυτες”.
Οι startups δημιουργούν νέες ιδέες και ωθούν τις παλιές εταιρείες στην καινοτομία. Αντίθετα, όταν ο Buffett επενδύει στην τεχνολογία, είναι γενικά σε καθιερωμένους παίκτες, όπως οι Amazon και Apple. Τίποτα δεν είναι κακό σε αυτό, ωστόσο η “μεταφορική” κατάρριψη του αεροπλάνου των αδελφών Wright δεν θα λειτουργούσε επ’ ωφελεία της κοινωνίας.
Πηγή: Οroposreoport.blogspot.com
Leave a comment