Της Christine Negroni
Ποιος ξέρει πραγματικά τι βρίσκεται πίσω από την απόφαση της Σαουδικής Αραβίας, των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και του Μπαχρέιν να κόψει τις διπλωματικές σχέσεις με το Κατάρ; Δεν θα ήταν υπερβολικό να πούμε ότι αυτές οι χώρες όπως και η Αίγυπτος, η Λιβύη και οι Μαλδίβες χρησιμοποιούν ως “όπλο” τις αερομεταφορές με το να αποκόβουν τον εναέριο χώρο προς και από τον περσικό κόλπο. Επιβάλλουν αποτελεσματικά κυρώσεις στο Κατάρ με το κλείσιμο του εναέριου χώρου.
Οι περιορισμοί για τα αεροσκάφη του Κατάρ εκδόθηκαν την ίδια ώρα το πρωί της Δευτέρας, με συντονισμένο τρόπο, σύμφωνα με τον Mark Zee της OpsGroup, συμβουλευτική εταιρεία στον κλάδο των αερομεταφορών.
“Όλες οι χώρες στην περιοχή έχουν αποφασίσει ότι πρόκειται να κάνουν τα πράγματα όσο το δυνατόν πιο δύσκολα για το Κατάρ”, είπε, προσθέτοντας ότι δεν έχει ξαναδεί παρόμοιες κινήσεις ποτέ πριν.
Εκτός από δύο διαδρομές μέσω των οποίων οι πτήσεις μπορούν να διέρχονται από το Μπαχρέιν, τα αεροσκάφη της Qatar Airways δεν μπορούν να εισέλθουν στον εναέριο χώρο οποιασδήποτε από αυτές τις χώρες. Πενήντα δύο πτήσεις της Qatar Airways ημερησίως θα ακυρωθούν, σύμφωνα με το Bloomberg.
Διαχωρίζοντας περαιτέρω τη μικροσκοπική χερσόνησο από τον κόσμο, οι παγκόσμιες αεροπορικές εταιρείες, Etihad και Emirates, δεν θα εκτελούν πτήσεις προς το Κατάρ.
Αυτό που είναι σημαντικό είναι ότι οι κυβερνήσεις χρησιμοποιούν τον εναέριο χώρο τους σε γεωπολιτικές μάχες.
“Είναι περίεργο, δεν είναι μια κατάσταση πολέμου, δεν είναι μια κατάσταση σύγκρουσης, είναι μια επίδειξη της εξουσίας που μπορεί να αποκτήσει ο εναέριος χώρος”, δήλωσε ο Zee.
Το μοναδικό παρόμοιο περιστατικό που μπορούσε να σκεφτεί ο Zee ήταν μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν η Σοβιετική Ένωση μπλόκαρε την πρόσβαση στο έδαφος και το νερό του Δυτικού Βερολίνου. Στην περίπτωση αυτή, ο αέρας ήταν η μόνη διαθέσιμη μέθοδος για την παροχή κρίσιμων προμηθειών στην πόλη.
Το Κατάρ είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο σε περιορισμούς που επιβάλλονται από τους γείτονές του. Δεν έχει δικό του πραγματικό εναέριο χώρο. Για να φθάσουν δυτικά στην Ευρώπη ή την Αφρική, τα αεροσκάφη πρέπει να πετάξουν πάνω από τη Σαουδική Αραβία, την Αίγυπτο και τη Λιβύη. Με αυτές τις επιλογές να αποκλείονται, το μόνο πράγμα που απομένει είναι να πετάξει ανατολικά μέσω του Ιράν και στη συνέχεια βόρεια και δυτικά πάνω από την Τουρκία.
Κάποιος θα μπορούσε να αναρωτηθεί πώς αυτή η καταστολή στο Κατάρ σχετίζεται με την επίσκεψη του Προέδρου Trump στη Σαουδική Αραβία τον περασμένο μήνα και την ανησυχία του ότι η Αμερική θα γίνει θύμα του ισλαμικού-φονταμενταλισμού.
Από την 11η Σεπτεμβρίου, η τρομοκρατία ρίχνει συνεχώς αυξανόμενες σκιές στην αεροπορία. Η πιο πρόσφατη “σκιά” ήταν η πρόταση του Trump να απαγορευτεί η μετανάστευση στις ΗΠΑ από ορισμένες χώρες και οι κανόνες που απαγορεύουν τη μεταφορά φορητών υπολογιστών σε ορισμένες πτήσεις από το εξωτερικό.
Τώρα οι ηγέτες εκτός ΗΠΑ φαίνεται να έχουν πάρει ένα μάθημα από τον Trump. Απελευθερώνουν τη δύναμή τους στην πολιτική αρένα για λόγους που δεν γνωρίζουμε και με συνέπειες που είναι εξίσου αβέβαιες.
Το άρθρο είναι από συνεργάτη του Forbes.com και οι απόψεις που εκφράζονται είναι προσωπικές