Breaking News
ΤΑ ΚΥΡΙΑΡΧΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΘΥΣΙΑ ΣΤΟ ΒΩΜΟ ΤΗΣ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ!
ΟΣΗ ΠΙΕΣΗ ΑΣΚΕΙ Η ΡΩΣΙΑ ΣΤΗΝ ΑΝ.ΜΕΣΟΓΕΙΟ ΤΟΣΟ ΔΥΝΑΜΩΝΟΥΝ ΠΟΛΩΝΙΑ ΚΑΙ ΒΑΛΤΙΚΕΣ ΧΩΡΕΣ ΟΙ ΗΠΑ
ΤΣΙΠΡΑΣ ΑΠΟ ΜΑΛΤΑ: «Η ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΛΑΒΕΙ ΜΕΤΡΑ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ»
ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΕΠΙΣΚΕΦΘΗΚΑΝ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ ΜΠΡΟΥΚΒΙΛ
NOVARTIS: ΝΕΕΣ ΔΙΩΞΕΙΣ ΣΕ ΤΕΣΣΕΡΑ ΠΡΟΣΩΠΑ
ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ: ΣΤΑ 3 ΕΥΡΩ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΟ ΣΤΑ 3,30 ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ!
15 ΙΟΥΝΙΟΥ 2019: ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
ΔΙΕΘΝΗΣ ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΑΣΥΝΟΔΕΥΤΩΝ ΑΝΗΛΙΚΩΝ
ΒΟΡΕΙΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ: EMΠAIZONTAΣ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
«ΤΟ ΧΑΟΣ ΩΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ» ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ
ΟΛΑ ΟΣΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΟΖ
ΤΟ ΙΡΑΝ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΠΟΛΛΑ ΝΑ ΚΕΡΔΙΣΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΘΕΣΗ ΣΤΑ ΤΑΝΚΕΡ
ΟΙ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ ΤΑ ΟΡΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΓΙΔΕΣ
Η ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΕΙ
ΠΩΣ ΝΑ ΕΜΦΑΝΙΣΤΕΙ ΞΑΝΑ ΕΝΑΣ ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ, ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ;
ΕΤΗΣΙΟ ΠΙΚΝΙΚ ΠΑΝΚΕΡΚΥΡΑΙΚΟΥ ΣΤΗΝ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΑΓΙΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΤΣΙΠΡΑΣ ΣΤΟΝ ALPHA: ΠΕΣΑΜΕ ΕΞΩ ΔΕΝ ΠΕΡΙΜΕΝΑΜΕ ΤΕΤΟΙΑ ΔΙΑΦΟΡΑ
Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ DRONES ΚΑΙ Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙNΩΝΙΑ
14 ΙΟΥΝΙΟΥ 2019: ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
ΑΜΕΣΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΗΜΕΡΙΝΕΣ ΕΠΙΘΕΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΟΥ ΟΜΑΝ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
ΤΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

Του Χρήστου Π. Κίτσου∗

Βασική αρχή του ευρωπαϊκού ιδεώδους  είναι η ελεύθερη διακίνηση προϊόντων, ιδεών και ανθρώπων. Και ενώ τα προϊόντα και οι ιδέες «εύκολα» μετακινούνται, αλλάζουν περιοχή, βρίσκουν γόνιμο έδαφος σε διαφορετικές περιοχές της Κοινότητος, δεν ισχύει το ίδιο με του ανθρώπους. Έτσι σχεδιάστηκε, από τα πρώτα βήματα δημιουργίας της Κοινότητας, από τότε που υπήρχε το ECU, ένας τρόπος ενίσχυσης της κινητικότητας (mobility).

Τα πρώτα προγράμματα πχ COMETT (αρχή το1986), αργότερα το TEMPUS κλπ ενίσχυαν και την παραμονή και εξάσκηση σε εργασιακό περιβάλλον των φοιτητών, το πρώτο, και χώρες που θα είχαν μελλοντική παρουσία στην ΕΕ αργότερα,  το δεύτερο. Ήταν αναγκαίο, χώρες  όπως η Βουλγαρία, Ρουμανία πχ να εντάξουν μαθήματα «δυτικού προσανατολισμού», θα έλεγα, (Marketing, Διοίκηση Επιχειρήσεων, Οικονομικά κλπ) στα εκπαιδευτικά τους ιδρύματα. Είχα την τύχη να πηγαίνω πολύ συχνά για διδασκαλία, το 1991-1996, στις χώρες αυτές και έχω προσωπική εμπειρία. Ήταν ικανοποιητική η οικονομική ενίσχυση για τον καθηγητή από την ΕΕ, και ιδιαίτερη η οικονομική απολαβή, σε ECU, για τους καθηγητές των χωρών με TEMPUS, όταν επισκέπτονταν τις χώρες της ΕΕ. Πήγα πρόσφατα σε ένα από τα Πανεπιστήμια που πήγαινα και εντυπωσιάστηκα από την ανάπτυξη τόσο της πόλης (Cluj-Napoca)  όσο και του Πανεπιστημίου. Εύγε τους –χρησιμοποίησαν τους προσφερόμενους πόρους σωστά. Αντίθετα στην Ελλάδα, τα χρόνια εκείνα, υπήρχε μια έντονη αντίδραση, μια άρνηση για τα ευρωπαϊκά προγράμματα. Νομίζω ότι ο πολιτικός μανδύας της αντίδρασης, για πολλούς, ήταν πρόφαση. Δείκνυε την άρνηση κινητικότητας, λόγω της πολλαπλής απασχόλησης των καθηγητών.  Επί πλέον το πρόβλημα της γλώσσας την δεκαετία περί το 1986-1996, θα γινόταν εμφανές. Αργότερα μετεξελίχθηκαν τα προγράμματα πχ σε COMETT II, δημιουργήθηκαν άλλα, μα πάντα κύριο πρόγραμμα κινητικότητας παραμένει το ERASMUS.

Το πρόγραμμα ERASMUS, το οποίο μετεξελισσόμενο έγινε +, παρέχει την βασική δομή της κινητικότητας του Ευρωπαίου φοιτητή, καθηγητή και τελευταία και του μαθητή. Κρίνω ευφυέστατη την ιδέα να ενεργοποιηθεί το πιο ευέλικτο τμήμα της κοινωνίας, καθηγητές-φοιτητές, για να αρχίσει η επικοινωνία των Ευρωπαίων, μέσω της κινητικότητας αυτών. Στο αρχικό στάδιο, υπήρξε μια έντονη μετακίνηση φοιτητών – καθηγητών, από τον Νότο στον Βορρά. Υπήρξαν και περιστατικά δυσαρέσκειας των φιλοξενούμενων φοιτητών εδώ, που διαμαρτυρήθηκαν επειδή δεν κάνουν μάθημα. Το πρόβλημα της γλώσσας ήταν η δικαιολογία! Με το ERASMUS υπάρχει, εξ’ αρχής, η δυνατότητα μετακίνησης και των διοικητικών υπαλλήλων  των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Στα Πανεπιστήμια η μετακίνηση αυτή ήταν πολύ περιορισμένη, ενώ στα ΤΕΙ είχε απήχηση. Αναφέρονται ομάδες διοικητικών από ΤΕΙ, των 3-4 ατόμων, που επεσκέφθησαν Ευρωπαϊκά Ιδρύματα και ενημερώθηκαν στις τηρούμενες σε αυτά διοικητικές διαδικασίες.

Ενώ υπάρχει δυνατότητα μετακίνησης και των σπουδαστών των στρατιωτικών σχολών, τούτο δεν κατέστη πραγματοποιήσιμο. Το πρόγραμμα ERASMUS έδωσε μια ώθηση Ευρωπαϊκής καταξίωσης στα ΤΕΙ να οποία συμμετείχαν ενεργά, απεδέχθησαν επισκέπτες, οι οποίοι είδαν συγκροτημένους χώρους και εκπαιδευτικούς, κάτι όχι τόσο εύκολο στα ΑΕΙ – ένα κτήριο εδώ, ένα εκεί, οι καθηγητές απόντες.

Με τα ευρωπαϊκά προγράμματα, μάθαμε να ζούμε σεβόμενοι την διαφορετικότητά μας. Σε μια χώρα όπου οι έννοιες ανοχή, διάλογος, επικοινωνία είχαν διαφορετική έκφραση από ότι στην υπόλοιπη Ευρώπη, τα προγράμματα αυτά εκγύμνασαν την Ελληνική κοινωνία στις έννοιες αυτές. Η θετική τους συνεισφορά είναι το μόνο που, πιστεύω, καταγράφεται όλα αυτά τα χρόνια. Τα ευρωπαϊκά προγράμματα προσέφεραν στην Ελληνική κοινωνία και τα Τριτοβάθμια Ιδρύματα. Θέλει αρετή και τόλμη η ελεύθερη πρόσβαση σε αυτά.

 

∗ Ο Χρήστος Π. Κίτσος είναι Ομότιμος Καθηγητής Στατιστικής στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

 

Related Post

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!