Breaking News
ΣΥΡΙΖΑ: Η ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΤΗΣ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗΣ ΣΥΜΜΑΧΙΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΥΡΟΕΚΛΟΓΕΣ 2019
ONASSIS FESTIVAL 2019: ΜΙΑ ΓΙΟΡΤΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΗ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
ΤΙΤΛΟΙ ΤΕΛΟΥΣ ΣΤΑ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ ΒΙΒΛΙΑ ΕΣΟΔΩΝ ΚΑΙ ΕΞΟΔΩΝ
ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΕΙΡΑΤΕΣ ΣΥΝΕΛΗΦΘΗΣΑΝ ΣΤΗ ΝΙΓΗΡΙΑ
22 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2019: ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
ΕΓΙΝΕ Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ «ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΑ ΕΡΥΘΡΑΙΑ»
ΜΑΚΕΛΕΙΌ ΣΤΗ ΣΡΙ ΛΑΝΚΑ: ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 160 ΝΕΚΡΟI – ΔΕΊΤΕ ΒΙΝΤΕΟ ΣΟΚ ΑΠΟ ΤΟ «ΜΑΤΩΜΕΝΟ» ΠΑΣΧΑ ΤΩΝ ΚΑΘΟΛΙΚΩΝ
21 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1967: ΤΟ ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΑΡΧΩΝ
ΟΙ «ΚΟΚΚΙΝΕΣ» ΓΡΑΜΜΕΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ ΈΧΟΥΝ ΓΙΝΕΙ «ΡΟΖ».
ΥΠΟΓΕΝΝΗΤΙΚOΤΗΤΑ, ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚOΤΕΡΟ ΠΡOΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚHΣ ΑΣΦΑΛΕIΑΣ
«XAOΣ ΣΤΗ ΝΟΤΙΑ ΑΚΤΗ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΦΘΑΣΕΙ ΜΕΧΡΙ ΤΗ ΜΑΥΡΗ ΘΑΛΑΣΣΑ»
ΝΕΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ-ΤΕΛΕΣΙΓΡΑΦΟ ΣΤΟΝ ΟΗΕ: ΣΥΝΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΜΕ ΨΕΥΔΟΚΡΑΤΟΣ Η ΓΕΩΤΡΗΣΕΙΣ ΝΟΤΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ
OI ΠΕΝΤΕ ΔΙΑΤΡΗΤΟΙ ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΙ ΤΟΥ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΓΕΡΜΑΝΙΚΕΣ ΟΦΕΙΛΕΣ
ΓΙΑ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ ΣΤΟΝ ΕΒΡΟ ΜΙΛΑΕΙ Η ΑΓΚΥΡΑ: «ΔΕΧΤΗΚΑΜΕ ΣΦΟΔΡΑ ΠΥΡΑ ΑΠΟ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ» ΛΕΝΕ ΤΟΥΡΚΟΙ ΨΑΡΑΔΕΣ!
ΓΙΟΧΑΝΕΣ ΧΑΝ: Η ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΣΤΕΝΑ ΤΗΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΚΟΥ ΣΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ
ΕΛΕΝΗ ΔΟΥΝΔΟΥΛΑΚΗ: «ΕΤΟΙΜΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΕΑ ΑΡΧΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ»
Ο ΣΥΡΙΖΑ ΚΑΙ ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΙΚΕΣ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ ΩΣ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ
ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ- ΕΝΑΣ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΜΑΚΡΥΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΙΚΗ ΠΑΡΑΚΜΗ
21 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2019: ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
ΟΦΘΑΛΜΙΚΗ ΓΕΝΕΤΙΚΗ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
ΤΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

Του Χρήστου Π. Κίτσου∗

Βασική αρχή του ευρωπαϊκού ιδεώδους  είναι η ελεύθερη διακίνηση προϊόντων, ιδεών και ανθρώπων. Και ενώ τα προϊόντα και οι ιδέες «εύκολα» μετακινούνται, αλλάζουν περιοχή, βρίσκουν γόνιμο έδαφος σε διαφορετικές περιοχές της Κοινότητος, δεν ισχύει το ίδιο με του ανθρώπους. Έτσι σχεδιάστηκε, από τα πρώτα βήματα δημιουργίας της Κοινότητας, από τότε που υπήρχε το ECU, ένας τρόπος ενίσχυσης της κινητικότητας (mobility).

Τα πρώτα προγράμματα πχ COMETT (αρχή το1986), αργότερα το TEMPUS κλπ ενίσχυαν και την παραμονή και εξάσκηση σε εργασιακό περιβάλλον των φοιτητών, το πρώτο, και χώρες που θα είχαν μελλοντική παρουσία στην ΕΕ αργότερα,  το δεύτερο. Ήταν αναγκαίο, χώρες  όπως η Βουλγαρία, Ρουμανία πχ να εντάξουν μαθήματα «δυτικού προσανατολισμού», θα έλεγα, (Marketing, Διοίκηση Επιχειρήσεων, Οικονομικά κλπ) στα εκπαιδευτικά τους ιδρύματα. Είχα την τύχη να πηγαίνω πολύ συχνά για διδασκαλία, το 1991-1996, στις χώρες αυτές και έχω προσωπική εμπειρία. Ήταν ικανοποιητική η οικονομική ενίσχυση για τον καθηγητή από την ΕΕ, και ιδιαίτερη η οικονομική απολαβή, σε ECU, για τους καθηγητές των χωρών με TEMPUS, όταν επισκέπτονταν τις χώρες της ΕΕ. Πήγα πρόσφατα σε ένα από τα Πανεπιστήμια που πήγαινα και εντυπωσιάστηκα από την ανάπτυξη τόσο της πόλης (Cluj-Napoca)  όσο και του Πανεπιστημίου. Εύγε τους –χρησιμοποίησαν τους προσφερόμενους πόρους σωστά. Αντίθετα στην Ελλάδα, τα χρόνια εκείνα, υπήρχε μια έντονη αντίδραση, μια άρνηση για τα ευρωπαϊκά προγράμματα. Νομίζω ότι ο πολιτικός μανδύας της αντίδρασης, για πολλούς, ήταν πρόφαση. Δείκνυε την άρνηση κινητικότητας, λόγω της πολλαπλής απασχόλησης των καθηγητών.  Επί πλέον το πρόβλημα της γλώσσας την δεκαετία περί το 1986-1996, θα γινόταν εμφανές. Αργότερα μετεξελίχθηκαν τα προγράμματα πχ σε COMETT II, δημιουργήθηκαν άλλα, μα πάντα κύριο πρόγραμμα κινητικότητας παραμένει το ERASMUS.

Το πρόγραμμα ERASMUS, το οποίο μετεξελισσόμενο έγινε +, παρέχει την βασική δομή της κινητικότητας του Ευρωπαίου φοιτητή, καθηγητή και τελευταία και του μαθητή. Κρίνω ευφυέστατη την ιδέα να ενεργοποιηθεί το πιο ευέλικτο τμήμα της κοινωνίας, καθηγητές-φοιτητές, για να αρχίσει η επικοινωνία των Ευρωπαίων, μέσω της κινητικότητας αυτών. Στο αρχικό στάδιο, υπήρξε μια έντονη μετακίνηση φοιτητών – καθηγητών, από τον Νότο στον Βορρά. Υπήρξαν και περιστατικά δυσαρέσκειας των φιλοξενούμενων φοιτητών εδώ, που διαμαρτυρήθηκαν επειδή δεν κάνουν μάθημα. Το πρόβλημα της γλώσσας ήταν η δικαιολογία! Με το ERASMUS υπάρχει, εξ’ αρχής, η δυνατότητα μετακίνησης και των διοικητικών υπαλλήλων  των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Στα Πανεπιστήμια η μετακίνηση αυτή ήταν πολύ περιορισμένη, ενώ στα ΤΕΙ είχε απήχηση. Αναφέρονται ομάδες διοικητικών από ΤΕΙ, των 3-4 ατόμων, που επεσκέφθησαν Ευρωπαϊκά Ιδρύματα και ενημερώθηκαν στις τηρούμενες σε αυτά διοικητικές διαδικασίες.

Ενώ υπάρχει δυνατότητα μετακίνησης και των σπουδαστών των στρατιωτικών σχολών, τούτο δεν κατέστη πραγματοποιήσιμο. Το πρόγραμμα ERASMUS έδωσε μια ώθηση Ευρωπαϊκής καταξίωσης στα ΤΕΙ να οποία συμμετείχαν ενεργά, απεδέχθησαν επισκέπτες, οι οποίοι είδαν συγκροτημένους χώρους και εκπαιδευτικούς, κάτι όχι τόσο εύκολο στα ΑΕΙ – ένα κτήριο εδώ, ένα εκεί, οι καθηγητές απόντες.

Με τα ευρωπαϊκά προγράμματα, μάθαμε να ζούμε σεβόμενοι την διαφορετικότητά μας. Σε μια χώρα όπου οι έννοιες ανοχή, διάλογος, επικοινωνία είχαν διαφορετική έκφραση από ότι στην υπόλοιπη Ευρώπη, τα προγράμματα αυτά εκγύμνασαν την Ελληνική κοινωνία στις έννοιες αυτές. Η θετική τους συνεισφορά είναι το μόνο που, πιστεύω, καταγράφεται όλα αυτά τα χρόνια. Τα ευρωπαϊκά προγράμματα προσέφεραν στην Ελληνική κοινωνία και τα Τριτοβάθμια Ιδρύματα. Θέλει αρετή και τόλμη η ελεύθερη πρόσβαση σε αυτά.

 

∗ Ο Χρήστος Π. Κίτσος είναι Ομότιμος Καθηγητής Στατιστικής στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

 

Related Post

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!