Breaking News
ΜΑΡΤΥΡΙΑ: “ΝΙΩΣΑΜΕ ΤΑΠΕΙΝΩΜΕΝΟΙ ΩΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΑΞΙΔΙΩΤΕΣ ΣΤΗΝ ΓΕΡΜΑΝΙΑ”
TI ΑΛΛΑΞΕ ΣΤΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΛΛΑΔΑΣ-ΙΣΡΑΗΛ ΚΑΙ ΠΩΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ ΚΑΙ ΙΣΡΑΗΛΟ-ΤΟΥΡΚΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΤΙΣ ΙΣΟΡΡΟΠΙΕΣ
ΚΑΙ ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΑΟΖ;΄ΣΕ ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ ΤΩΝ ΘΑΛΑΣΣΙΩΝ ΣΥΝΟΡΩΝ ΤΟΥΣ ΠΡΟΧΩΡΟΥΝ ΛΕΥΚΩΣΙΑ,ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΚΑΙΡΟ
Η ΒΟΕΙΝG ΘΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙ ΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ F-16 KAI F-15 THN EΡΧΟΜΕΝΗ ΒΔΟΜΑΔΑ! ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΥΤΟ
ΣΗΜΕΡΑ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΡΑΤΚΟ ΜΛΑΝΤΙΤΣ ! ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ , Η ΑΛΗΘΕΙΕΣ, ΚΑΙ ΟΙ ΜΥΘΟΙ
ΑΣΦΑΛΕΙΑ,ΚΥΠΡΙΑΚΟ,ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ,ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΜΕΡΗ: ΣΤΕΝΗ Η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ-ΚΥΠΡΟΥ-ΑΙΓΥΠΤΟΥ
“ΝΑ ΕΤΟΙΜΑΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΠΟΛΕΜΟ ΜΕ ΤΟ ΝΑΤΟ”! ΥΣΤΕΡΙΑ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ ΠΡΙΜΟΔΟΤΟΥΜΕΝΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΡΝΤΟΓΑΝ
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ ΤΟΥ ΕΡΝΤΟΓΑΝ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ: Η ΕΛΛΑΔΑ ΟΦΕΙΛΕΙ ΝΑ ΜΙΛΑ ΜΕ ΟΛΟΥΣ…
ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ: ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ ΔΟΥΛΕΥΟΥΝ 11ΩΡΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΑΡΜΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ IPHONE X
Η ΠΑΜΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΗΠΑ ΤΣΑΚΙΖΕΙ ΜΠΟΥΤΑΡΗ: ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΙΧΝΟΣ ΣΕΒΑΣΜΟΥ
ΠΕΝΤΕ ΗΜΕΡΕΣ ΧΩΡΙΣ ΚΑΜΙΑ ΕΠΑΦΗ ΓΙΑ ΤΟ ΥΠΟΒΡΥΧΙΟ ΤΗΣ ΑΡΓΕΝΤΙΝΗΣ! ΟΙ ΚΛΗΣΕΙΣ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΑΠΟ ΑΥΤΟ!
ΤΑ ΣΚΟΠΙΑ ΕΤΟΙΜΑΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ PUTIN – ASSAD ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΗΝ ΕΥΡΕΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΛΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΡΙΑ
Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΝΕΥΡΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΙΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
ΠΟΙΟΙ ΘΑ ΠΛΗΡΩΣΟΥΝ ΤΟ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ ΤΟΥ 2018 ΚΑΙ ΤΟ ΥΠΕΡΠΛΕΟΝΑΣΜΑ
Η ΑΝΑΡΜΟΣΤΗ ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΕΡΝΤΟΓΑΝ ΜΕ ΤΟΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟ ΤΟΥ ΤΡΑΜΠ: ΠΩΣ ΕΠΗΡΕΑΣΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ …
Η ΤΡΙΗΜΕΡΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ,ΚΥΠΡΟΥ,ΑΙΓΥΠΤΟΥ ΕΧΕΙ ΗΔΗ ΧΑΡΑΞΕΙ ΚΟΙΝΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ, ΔΗΛΩΝΕΙ Ο ΣΙΣΙ
Η TURKISH AEROSPACE INDUSTRIES (TAI) ΥΠΕΓΡΑΨΕ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΡΩΣΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ (ΙRKUT) ETOΙΜΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΟ ΤΟΥΡΚΙΚΟ ΕΠΙΒΑΤΙΚΟ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΣ
ΤΙΜΗ ΣΤΙΣ ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ
TO “ΜΥΣΤΙΚΟ ΔΩΜΑΤΙΟ” ΤΟΥ ΜΙΧΑΗΛ ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΥΝΤΟΜΑ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΑΤΑΛΟΝΙΑ ΚΑΙ ΔΥΤΙΚΗ ΘΡΑΚΗ … ΔΡΟΜΟΙ ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΙ;

Του Παναγιώτη Αλιμήση και του Παναγιώτη Σφαέλου*

Αντίθετα με την Καταλονία, η Δυτική Θράκη κινδυνεύει μόνο από «τεχνητή απόσχιση» που δημιουργείται εντέχνως από το Τουρκικό προξενείο. Γιαυτό, επιβάλλεται άμεσα να εφαρμοστεί η κατάλληλη εθνική πολιτική εκ μέρους της Ελλάδας ώστε να αποφευχθούν τα χειρότερα.

Τα γεγονότα στην Καταλονία είναι πολύ πιθανό αν όχι βέβαιο, να πυροδοτήσουν μακροπρόθεσμα παρόμοια αποσχιστικά κινήματα και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Ανεξάρτητα με την έκβαση που θα έχει το καταλανικό εγχείρημα, το πιο ενδεχομένως να δούμε στο μέλλον ανάλογες δυναμικές κινήσεις, από το Βέλγιο μέχρι την Βόρεια Ιταλία, τη Σκωτία, την Βόρεια Ιρλανδία (Μπέλφαστ) και αλλού. Το τελευταίο διάστημα όμως εκφράστηκε από πολλούς ο φόβος που θέλει την Ελλάδα σύντομα αντιμέτωπη με ανάλογες αποσχιστικές τάσεις στη Θράκη. Ωστόσο, η πραγματικότητα της Καταλονίας απέχει… παρασάγγας από εκείνη της Δυτικής Θράκης για μια σειρά από προφανείς πρακτικούς αλλά και ιστορικούς λόγους.

Καταρχάς, στην Ισπανία, έχουμε την περίπτωση ενός έθνους (του Καταλανικού) με συμπαγή εθνολογικά πληθυσμό και με ευρεία αυτονομία (δική του κυβέρνηση, αστυνομία και εκπαίδευση)-τουλάχιστον μέχρι πριν λίγες μέρες… Στην Καταλονία, υπάρχει ένας πληθυσμός με ξεχωριστή εθνική συνείδηση από τους υπόλοιπους Ισπανούς, ενώ δεν πρέπει να λησμονείται το γεγονός πως μέχρι τον 13ο αιώνα μ.Χ το βασίλειο της Καταλονίας ήταν ανεξάρτητο με αποικιακές κτήσεις ακόμα και στην Ελλάδα! Αντίθετα, στην υπό ελληνική διοίκηση Δυτική Θράκη, συνυπάρχουν ετερόκλητοι πληθυσμοί με τον Ελληνικό-Χριστιανικό να αποτελεί, μέχρι τις μέρες μας, την πλειοψηφεία.

Ο πληθυσμιακός παράγοντας

Μια ειδοποιός διαφορά, που ξεχωρίζει τις δυο περιπτώσεις είναι ο πληθυσμός και η σύνθεσή του. Η μουσουλμανική μειονότητα ποικίλει εθνολογικά. Αποτελείται από τους Πομάκους, τους Αθίγγανους και τους «τουρκογενείς» που πολλές φορές έχουν διαφορετικά τοπικά συμφέροντα, παρά τις προσπάθειες του τουρκικού προξενείου της Κομοτηνής να τους ομογενοποιήσει. Στην περίπτωση της Δυτικής Θράκης ο μειονοτικός πληθυσμός, δεν ξεπερνά -προς το παρόν- τις 125.000 ψυχές, ενώ δίπλα του διαβιούν περίπου 200.000 Χριστιανοί… Παράλληλα, οι μουσουλμάνοι συμπατριώτες μας, έχουν τα δικά τους σχολεία, πολιτιστικούς συλλόγους και θρησκευτικά ιδρύματα τα οποία ορίζουν οι ίδιοι στο πλαίσιο του ελληνικού συντάγματος. Δεν είναι λίγες, μάλιστα, οι περιπτώσεις που αρκετοί πολίτες της μειονότητας εκφράζουν ανοιχτά την ελληνική τους συνείδηση.

Οι περιοχές που προσδοκούν να αποσχιστούν από τις ευρύτερες κρατικές τους οντότητες όπως οι Καταλανοί, οι Φλαμανδοί του Βελγίου, οι Βόρειοι Ιταλοί, ακόμα και οι Κοσοβάροι Αλβανοί (αυτοί το κατάφεραν υπό διαφορετικές συνθήκες) έχουν πληθυσμούς που υπερβαίνουν το 1 εκατομμύριο κατοίκους. Ειδικά στη περίπτωση της Καταλονίας ο πληθυσμός ανέρχεται στα 7,5 εκατομμύρια, ενώ οι Φλαμανδοί είναι περίπου τέσσερα! Δηλαδή, αυτό σημαίνει ότι οι συγκεκριμένες περιοχές μπορούν να «λειτουργήσουν βιώσιμα» ως κράτη εάν ποτέ αποκτήσουν ανεξαρτησία και να μην μετατραπούν σε υπό κηδεμονία προτεκτοράτα εις βάρος γειτονικών χωρών (π.χ Ψευδοκράτος στη Βόρεια Κύπρο, Κόσοβο).

Η ιστορική διάσταση

Ιδιαίτερη σημασία δίδεται, ενίοτε, και στην ιστορία. Αν και τα ιστορικά γεγονότα αιώνων, δεν μπορούν να αποτελέσουν μοναδικό κριτήριο για τα δικαιώματα μιας μειονότητας, εντούτοις, βοηθούν στο να σιωπούν ακραίες εθνικιστικές φωνές που προσπαθούν να προβάλουν αποκλειστικά «ιστορικά δίκαια» χωρίς επιστημονική βάση (είμαστε αυτόχθονες, αυτή είναι γη των προγόνων μας, τα σύνορα της καρδιάς μας κ.τ.λ).

Οι Καταλανοί, όπως είπαμε, είναι ένα συμπαγές έθνος με παρουσία εκατοντάδων αν όχι χιλιάδων ετών, σε μια περιοχή την οποία ΔΕΝ απέσπασαν από τους Ισπανούς. Έχουν τον δικό τους ιδιαίτερο πολιτισμό που αναπτύχθηκε αυτούσια στην συγκεκριμένη γεωγραφική ενότητα, συνδιαλεγόμενος φυσικά με όλες τις κουλτούρες με τις οποίες ήρθε σε επαφή. Μάλιστα, το καταλανικό βασίλειο ήταν μεγαλύτερο από την σημερινή επαρχία, η οποία τον 16ομΧ αιώνα ενσωματώθηκε στην Ισπανία. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει ότι οι Καταλανοί βρίσκονταν πάντα εκεί, αλλά και δεν έχει αποδειχθεί πως εκτόπισαν παλαιότερο πολιτισμό.

Οι ιστορικοί συμφωνούν πως όταν αποίκησαν την περιοχή που βρίσκονται σήμερα (άγνωστο το πότε ακριβώς) αναμείχθηκαν αμέσως με τους αυτόχθονες προϊστορικούς πληθυσμούς εγκαινιάζοντας την νεότερη φάση της εθνικής τους ιδιοπροσωπίας. Άλλωστε, ανάλογη πορεία είχαν και τα ελληνικά φύλα όταν βρέθηκαν στην νότια Βαλκανική πριν από 4 χιλιάδες χρόνια, καθώς τα περισσότερα «ιστορικά έθνη» του κόσμου.

Στη Θράκη, εκτός από τους Πομάκους που θεωρούνται γηγενές φύλο, οι υπόλοιπες κατηγορίες είναι, λίγο πολύ, αποτέλεσμα κατάκτησης με βίαιο εξανδραποδισμό ελληνικού πληθυσμού. Ο μουσουλμανικός πληθυσμός στη Θράκη, εμφανίστηκε μετά από τις επιδρομές των Οθωμανών στα τέλη του 14ου αιώνα και όχι με ειρηνική μετακίνηση ή αποικισμό. Ουδέποτε απέκτησαν τοπική αυτόνομη διοίκηση καθώς υπάγονταν απευθείας στην εξουσία του σουλτάνου της Κωνσταντινούπολης. Ακόμα και οι Πομάκοι που έχουν μεγάλη πιθανότητα να είναι όντως αυτόχθονες, εξισλαμίστηκαν μόλις τον 17ο αιώνα… Επιπλέον, πριν την έλευση των Τούρκων ολόκληρη η περιοχή της Θράκης ήταν υπό βυζαντινή διοίκηση, εκτός από κάποιες περιόδους που κατακτήθηκε από τους Σέρβους και τους Βούλγαρους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Δυτική Θράκη εξαιρέθηκε από την ανταλλαγή των πληθυσμών το 1923 μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας (Άρθρο 14 Συνθήκης της Λωζάνης) και έτσι παρέμειναν οι μουσουλμάνοι κάτοικοι στις εστίες τους.

Το «αμαρτωλό» προξενείο

Δυστυχώς, στη Θράκη, υπάρχει ένας παράγοντας αποσταθεροποίησης  που δεν είναι άλλος από το τουρκικό προξενείο, το οποίο με τις ευλογίες της Άγκυρας εκμεταλλεύεται την διαχρονική απουσία, εσωστρέφεια έως και… αδιαφορία της Αθήνας, προσπαθώντας να χειραγωγήσει την συνείδηση των συμπολιτών μας μουσουλμάνων. Είναι προφανές πως αποσκοπεί στο να δημιουργηθεί μελλοντικά αποσχιστικό κίνημα από το πουθενά, τη στιγμή που ουδέποτε ο κύριος όγκος των Ελλήνων μουσουλμάνων εξέφρασε την επιθυμία για απόσχιση, πέρα από ελάχιστα ακραία στοιχεία! Με άλλα λόγια, αντίθετα με την Καταλονία, η Δυτική Θράκη κινδυνεύει μόνο από «τεχνητή απόσχιση» που δημιουργείται εντέχνως από το Τουρκικό προξενείο. Γιαυτό, επιβάλλεται άμεσα να εφαρμοστεί η κατάλληλη εθνική πολιτική εκ μέρους της Ελλάδας ώστε να αποφευχθούν τα χειρότερα.

Σε κάθε περίπτωση, τα δικαιώματα των μειονοτήτων πρέπει να γίνονται σεβαστά από όλους, ανεξάρτητα από την σύνθεση του πληθυσμού τους και την ιστορικότητά τους. Ωστόσο, είναι σωστό να ξεχωρίζουμε τις ιδιαιτερότητες της κάθε περίπτωσης για να μη γίνονται ατυχείς και ανιστόρητες συγκρίσεις.

* Ο Παναγιώτης Αλιμήσης είναι δημοσιογράφος, ιστορικός και διεθνολόγος.

* Ο Παναγιώτης Σφαέλος είναι νομικός, διεθνολόγος και δημοσιογράφος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων. Είναι επίσης διδάκτωρ ευρωπαϊκού δικαίου του Πανεπιστήμιου Kent της Μεγάλης Βρετανίας.

 

Facebook Comments

Related Post

error: Content is protected !!