Breaking News
ΣΤΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΟ ΜΕΤΡΟ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ
ΜΟΥΝΤΙΑΛ 2018: ΣΑΛΟΣ ΜΕ ΤΟΝ «ΑΛΒΑΝΙΚΟ ΑΕΤΟ» ΤΩΝ ΣΚΟΡΕΡ ΤΗΣ ΕΛΒΕΤΙΑΣ -ΤΙΜΩΡΙΑ ΖΗΤΑ Η ΣΕΡΒΙΑ
Ο ΕΦΙΑΛΤΗΣ ΤΗΣ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΚΗΛΙΔΑΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΛΙΕΣ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
KΙΚΙΛΙΑΣ: Η ΓΡΑΒΑΤΑ ΤΟΥ ΤΣΙΠΡΑ ΜΑΣ ΚΟΣΤΙΣΕ 100 ΔΙΣ ΕΥΡΩ
ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ ΟΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΤΩΝ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΩΝ – ΌΛΕΣ ΟΙ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ
ΤΟΥΡΚΙΑ: OI ΠΙΟ ΚΡΙΣΙΜΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ. ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ, ΤΙ ΘΑ ΣΥΜΒΕΙ!
ΠΡΩΗΝ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΟΑΣΕ: «ΑΠΟ ΣΗΜΕΡΑ ΕΙΜΑΙ ΤΣΑΜΗΣ ΚΑΙ ΘΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΩ ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΩΝ ΑΛΒΑΝΟΤΣΑΜΗΔΩΝ»
Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ SHOW ΟΤΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΝΙΚΗΣΕ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ – ΔΕΝ ΜΕΙΩΝΕΤΑΙ ΤΟ ΡΙΣΚΟ ΧΩΡΑΣ, ΜΗ ΒΙΩΣΙΜΟ ΤΟ ΧΡΕΟΣ
ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ Η ΣΥΝΑΡΜΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΥΣ «ΝΟΡATΛAΣ» ΣΤΗ ΛΕΥΚΩΣΙΑ
ΑΜΕΣΗ ΑΝΑΛΥΣΗ: Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ-ΜΙΑ ΓΡΗΓΟΡΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ
Η ΕΥΡΩΠΗ ΔΙΝΕΙ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΥ ΣΤΙΣ ΗΠΑ
ΤΟ ΤΙΜΗΜΑ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ – ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΑΠΟΔΟΚΙΜΑΣΙΕΣ ΕΡΧΕΤΑΙ Η ΚΑΛΠΗ
Η ΒΡΑΔΥΦΛΕΓΗΣ «ΒΟΜΒΑ» ΤΟΥ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟΥ/ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟΥ
ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ, Η ΕΕ, ΤΟ ΝΑΤΟ ΚΑΙ Η ΕΘΝΙΚΑ ΕΠΙΖΗΜΙΑ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ-ΣΚΟΠΙΩΝ
ΑΝΑΛΥΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΜΕ ΤΑ ΣΚΟΠΙΑ
ΙΔΟΥ ΤΟ ΤΕΤΑΡΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ
Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΣΤΕΙΛΕ ΣΤΗΝ ΕΕ ΚΑΙ ΝΑΤΟ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΝΤΑΞΗΣ ΤΗΣ ΠΓΔΜ
ΠΩΣ ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΧΑΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ
EUROGROUP: ΕΚΛΕΙΣΕ Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ-DEAL ΓΙΑ ΤΟ ΧΡΕΟΣ ΜΕ 10ΕΤΗ ΕΠΙΜΗΚΥΝΣΗ ΣΤΑ ΔΑΝΕΙΑ ΤΟΥ EFSF ΚΑΙ ΔΟΣΗ 15ΔΙΣ. ΜΕ 3,3 ΔΙΣ. ΕΠΑΝΑΓΟΡΑ
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΤΟΣ (ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ)
ΙΣΤΟΡΙΑ
Η ΑΠΟΒΑΣΗ ΤΗΣ ΝΟΡΜΑΝΔΙΑΣ ΚΑΙ Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ (ΒΙΝΤΕΟ)

Επιμέλεια: Γιώργου Λαμπράκη

 

H 6η Ιουνίου 1944 έχει χαρακτηριστεί ως η μεγαλύτερη μέρα του B’ Παγκοσμίου Πολέμου. Την ημέρα αυτή πραγματοποιήθηκε η απόβαση των Συμμάχων στη Νορμανδία. Η μεγαλύτερη συμμαχική στρατιωτική δύναμη της ιστορίας αποβιβάζεται για την απελευθέρωση της Ευρώπης από τους Γερμανούς. Στους επόμενους έντεκα μήνες, το Γ’ Ράιχ και ο εφιάλτης που είχε απλώσει είχαν σβήσει.

H Ελλάδα δεν μπορούσε να λείπει από τη μεγαλύτερη μέρα του πολέμου. Αν και βρισκόταν ακόμη υπό κατοχή, οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις συνέχιζαν σταθερά τον αγώνα στο πλευρό των Συμμάχων. Στην απόβαση μετέχουν οι Κορβέτες «ΚΡΙΕΖΗΣ» και «ΤΟΜΠΑΖΗΣ», το Αντιτορπιλικό «ΣΑΛΑΜΙΣ» και Εμπορικά Πλοία.

Τα Ελληνικά πολεμικά πλοία που πολεμούσαν μαζί με το Βρετανικό ναυτικό, επανδρώνονταν από ικανά πληρώματα, Αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού και εφέδρους οι οποίοι όμως προέρχονταν από το Εμπορικό Ναυτικό. Οι ικανότητες των Ελλήνων ναυτικών είχαν αναγνωριστεί από νωρίς από τους Συμμάχους και συνοδεύονταν από τη φήμη των θαλασσόλυκων. Συνοδεύοντας συμμαχικές νηοπομπές στη Μεσόγειο ή τον Ατλαντικό Ωκεανό, οι άνδρες αυτοί είχαν αποκτήσει σημαντική πολεμική πείρα.

Στην ιστορική απόβαση της Νορμανδίας, επρόκειτο να λάβουν μέρος δύο Ελληνικά Πολεμικά Πλοία: οι Κορβέτες Τομπάζης και Κριεζής, οι οποίες μόλις είχαν εκτελέσει αποστολές συνοδείας νηοπομπών στον Ατλαντικό. Από τα τέλη Απριλίου ήδη, οι κυβερνήτες των πλοίων είχαν λάβει λεπτομερείς οδηγίες και διαταγές για τις αποστολές που θα έπρεπε να εκτελέσουν κατά τη διάρκεια της αποβατικής επιχείρησης και το μόνο που απέμενε να μάθουν, ήταν η ακριβής ημερομηνία. Μετά τη γνωστοποίηση των διαταγών, τα πλοία απέπλευσαν από το λιμάνι του Πόρτσμουθ, προκειμένου να αποφευχθεί η διαρροή πληροφοριών, και μέχρι την ημέρα της απόβασης εκτέλεσαν διάφορες αποστολές.

normandy 1

To απόρρητο σήμα

Στις 5 Ιουνίου οι ελληνικές κορβέτες έλαβαν το απόρρητο σήμα με το οποίο ενημερώνονταν για την έναρξη της «επιχείρησης Overlord». Τα δύο Ελληνικά πολεμικά αποτελούσαν ένα μικρό μόνο μέρος του τεράστιου συμμαχικού στόλου που είχε συγκεντρωθεί και αριθμούσε 6.690 πλοία κάθε τύπου. Ωστόσο, οι Έλληνες ναυτικοί είχαν να εκτελέσουν μια σημαντική αποστολή.

Οι Γερμανοί είχαν δημιουργήσει στα στενά της Μάγχης τεράστια θαλάσσια ναρκοπέδια τα οποία δημιουργούσαν σημαντικό εμπόδιο που έφραζε το δρόμο στις συμμαχικές αποβατικές δυνάμεις προς τις γαλλικές ακτές. Μπροστά από τα αποβατικά και τα πλοία συνοδείας, προηγούντο ναρκαλιευτικά τα οποία θα έπρεπε να ανοίξουν πέντε ασφαλείς δίαυλους μέσα στο ναρκοπέδιο.

Το Κριεζής και το Τομπάζης βρίσκονταν μαζί με πλήθος άλλων πλοίων στο νησί Γουάιτ στη Νότιο Αγγλία. Αν και τα πληρώματα γνώριζαν για τα ναρκαλιευτικά που θα άνοιγαν τους δίαυλους, εξακολουθούσαν να ανησυχούν για τις νάρκες. H αποστολή που ανέλαβαν ήταν η συνοδεία άλλων πολεμικών και αποβατικών πλοίων προς την ακτή Gold όπου θα αποβιβαζόταν η Βρετανική 50η Μεραρχία Πεζικού της Βρετανικής 2ης Στρατιάς.

Τα πλοία έπλεαν με σιγή ασυρμάτου και οι άνδρες επάνδρωναν όλες τις θέσεις μάχης, ενώ η σφοδρή κακοκαιρία μαινόταν στη Μάγχη. Φτάνοντας στο ναρκοπέδιο, τα ναρκαλιευτικά ανέλαβαν να τους οδηγήσουν στο δίαυλο που θα ακολουθούσαν, και τα Ελληνικά πολεμικά ήταν από τα πρώτα που διέσχιζαν τα επικίνδυνα εκείνα νερά.

Βγαίνοντας από το ναρκοπέδιο, στις 05:30 ξημερώματα Τρίτης 6 Ιουνίου, τα πλοία συνοδείας άρχισαν το μπαράζ σφυροκοπώντας τα Γαλλικά παράλια. Τα αποβατικά του πρώτου κύματος κατευθύνθηκαν στην ακτή Gold και στις 07:25 άρχισε η απόβαση των ανδρών.

Τα Ελληνικά πολεμικά παρέμειναν στα ανοικτά των ακτών προσφέροντας κάλυψη στα αποβατικά. Στο πρωινό δελτίο του BBC στις 09:00, τα πληρώματα περίμεναν με τις καρδιές τους να χτυπούν δυνατά: «…Ναυτικές δυνάμεις των Ηνωμένων Πολιτειών, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γαλλίας, του Καναδά, της Πολωνίας, της Ολλανδίας, της Νορβηγίας και της Ελλάδας ενήργησαν σήμερα απόβαση στην Ευρώπη…» Οι άνδρες ξεσπούν σε ζητωκραυγές. O ενθουσιασμός που επικρατεί από την πρώτη στιγμή της επιχείρησης, παραμένει διάχυτος. Εκείνες τις στιγμές ξέρουν καλά ότι γράφουν ιστορία δοξάζοντας την πατρίδα τους.

Το απόγευμα κατά το σούρουπο, στην περιοχή των Ελληνικών πλοίων εκδηλώθηκε αεροπορική επίθεση της Luftwaffe, που αντιμετωπίστηκε από τα αντιαεροπορικά όπλα των πλοίων. Απώλειες από τα Ελληνικά πολεμικά δεν υπήρξαν.

1 tombazis

Καθήκοντα συνοδείας

Για τις επόμενες ημέρες, οι δύο κορβέτες θα συνόδευαν άδεια αποβατικά και εμπορικά πλοία πίσω στην Αγγλία. Στις πρώτες εννέα μέρες, το ΚΡΙΕΖΗΣ συνόδευσε 2 νηοπομπές από το Πόρτσμουθ και 1 νηοπομπή από το Φάλμουθ στη Νορμανδία. Μεταξύ 16 και 23 Ιουνίου έκανε επισκευές και καθαρισμό γάστρας στη δεξαμενή του Φάλμουθ, μεταξύ 23 και 29 Ιουνίου συνόδευσε νηοπομπές από την Ουαλία στην Κορνουάλη και από 7 Ιουλίου έως 10 Αυγούστου συνόδευσε 9 νηοπομπές από το Πόρτλαντ των ΗΠΑ στη Νορμανδία.

Από την πλευρά του το ΤΟΜΠΑΖΗΣ μέσα στις πρώτες είκοσι μέρες συνόδευσε 7 νηοπομπές από το Πόρτσμουθ στη Νορμανδία, μεταξύ 25 Ιουνίου και 12 Ιουλίου συνόδευσε νηοπομπές μεταξύ Κορνουάλης και Σαουθάμπτον και έως τις 30 Ιουλίου συνόδευσε νηοπομπές από το Φάλμουθ και το Σόλεντ στη Νορμανδία. Έως τις 9 Αυγούστου παρέμεινε στο Σαουθάμπτον για καθαρισμό λεβήτων και μεταξύ 11 – 16 Αυγούστου πραγματοποίησε ανθυποβρυχιακή περιπολία στα ανοικτά του Χερβούργου για την προστασία των αγωγών καυσίμων και των πλοίων πόντισης καλωδίων.

1 kriezis

Οι πρωταγωνιστές

Οι Αξιωματικοί του Κριεζής ήταν ο Πλωτάρχης Δημήτριος Κιοσσές, οι Ανθυποπλοίαρχοι Γρηγόριος Παυλάκης, Κλεάνθης Ζερβός, Ιωάννης Λαγωνίκας και Γεώργιος Βαζάκας, ο Σημαιοφόρος Δημήτριος Ματάλας και ο Έφεδρος Σημαιοφόρος Σταύρος Νιάρχος.

Στο Τομπάζης ήταν ο Πλωτάρχης Γεώργιος Παναγιωτόπουλος, οι Ανθυποπλοίαρχοι Παναγιώτης Παπαδιαμαντόπουλος, Νικόλαος Καλλιοντζής και Ρωμανός Νικολαΐδης, ο Σημαιοφόρος Θεόδωρος Λυμπεράκης και ο Έφεδρος Σημαιοφόρος Μιχαήλ Μαρής.

Σημαντική βέβαια ήταν και η συμβολή του Ελληνικού Εμπορικού Ναυτικού στην απόβαση. Αν και δεν έχουν σωθεί τα αρχεία και δεν υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία, είναι βέβαιο ότι πολλά Ελληνικά εμπορικά πλοία συγκαταλέγονταν στον τεράστιο συμμαχικό στόλο. Επίσης, δύο τουλάχιστον Ελληνικά πλοία βυθίστηκαν προκειμένου να αποτελέσουν τις βάσεις για την ανέγερση δύο τεχνητών λιμένων Μάλμπερι στα ανοικτά των νορμανδικών ακτών.

Δείτε στο βίντεο, τον αείμνηστο Γρηγόριο Παυλάκη να εξιστορεί την συμβολή των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού στην ιστορική απόβαση:

Πηγές: -Πολεμικό Ναυτικό​ /-Αρχείο ΕΡΤ/ -Ιnfognomonpolitics.blogspot.gr

Related Post

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ζώδια από το zodia123.gr

Πηγή: Λογισμικό "Σήμερα"

error: Content is protected !!