Breaking News
ΜΑΡΤΥΡΙΑ: “ΝΙΩΣΑΜΕ ΤΑΠΕΙΝΩΜΕΝΟΙ ΩΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΑΞΙΔΙΩΤΕΣ ΣΤΗΝ ΓΕΡΜΑΝΙΑ”
TI ΑΛΛΑΞΕ ΣΤΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΛΛΑΔΑΣ-ΙΣΡΑΗΛ ΚΑΙ ΠΩΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ ΚΑΙ ΙΣΡΑΗΛΟ-ΤΟΥΡΚΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΤΙΣ ΙΣΟΡΡΟΠΙΕΣ
ΚΑΙ ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ ΑΟΖ;΄ΣΕ ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ ΤΩΝ ΘΑΛΑΣΣΙΩΝ ΣΥΝΟΡΩΝ ΤΟΥΣ ΠΡΟΧΩΡΟΥΝ ΛΕΥΚΩΣΙΑ,ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΚΑΙΡΟ
Η ΒΟΕΙΝG ΘΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙ ΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ F-16 KAI F-15 THN EΡΧΟΜΕΝΗ ΒΔΟΜΑΔΑ! ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΥΤΟ
ΣΗΜΕΡΑ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΡΑΤΚΟ ΜΛΑΝΤΙΤΣ ! ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ , Η ΑΛΗΘΕΙΕΣ, ΚΑΙ ΟΙ ΜΥΘΟΙ
ΑΣΦΑΛΕΙΑ,ΚΥΠΡΙΑΚΟ,ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ,ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΣΤΗΝ ΤΡΙΜΕΡΗ: ΣΤΕΝΗ Η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ-ΚΥΠΡΟΥ-ΑΙΓΥΠΤΟΥ
“ΝΑ ΕΤΟΙΜΑΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΠΟΛΕΜΟ ΜΕ ΤΟ ΝΑΤΟ”! ΥΣΤΕΡΙΑ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ ΠΡΙΜΟΔΟΤΟΥΜΕΝΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΡΝΤΟΓΑΝ
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΠΙΣΚΕΨΗΣ ΤΟΥ ΕΡΝΤΟΓΑΝ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ: Η ΕΛΛΑΔΑ ΟΦΕΙΛΕΙ ΝΑ ΜΙΛΑ ΜΕ ΟΛΟΥΣ…
ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ: ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ ΔΟΥΛΕΥΟΥΝ 11ΩΡΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΑΡΜΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ IPHONE X
Η ΠΑΜΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΗΠΑ ΤΣΑΚΙΖΕΙ ΜΠΟΥΤΑΡΗ: ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΙΧΝΟΣ ΣΕΒΑΣΜΟΥ
ΠΕΝΤΕ ΗΜΕΡΕΣ ΧΩΡΙΣ ΚΑΜΙΑ ΕΠΑΦΗ ΓΙΑ ΤΟ ΥΠΟΒΡΥΧΙΟ ΤΗΣ ΑΡΓΕΝΤΙΝΗΣ! ΟΙ ΚΛΗΣΕΙΣ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΑΠΟ ΑΥΤΟ!
ΤΑ ΣΚΟΠΙΑ ΕΤΟΙΜΑΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ PUTIN – ASSAD ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΗΝ ΕΥΡΕΣΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΛΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΡΙΑ
Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΝΕΥΡΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΙΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
ΠΟΙΟΙ ΘΑ ΠΛΗΡΩΣΟΥΝ ΤΟ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ ΤΟΥ 2018 ΚΑΙ ΤΟ ΥΠΕΡΠΛΕΟΝΑΣΜΑ
Η ΑΝΑΡΜΟΣΤΗ ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΕΡΝΤΟΓΑΝ ΜΕ ΤΟΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟ ΤΟΥ ΤΡΑΜΠ: ΠΩΣ ΕΠΗΡΕΑΣΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΥΠΡΟ …
Η ΤΡΙΗΜΕΡΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ,ΚΥΠΡΟΥ,ΑΙΓΥΠΤΟΥ ΕΧΕΙ ΗΔΗ ΧΑΡΑΞΕΙ ΚΟΙΝΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ, ΔΗΛΩΝΕΙ Ο ΣΙΣΙ
Η TURKISH AEROSPACE INDUSTRIES (TAI) ΥΠΕΓΡΑΨΕ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΡΩΣΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ (ΙRKUT) ETOΙΜΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΟ ΤΟΥΡΚΙΚΟ ΕΠΙΒΑΤΙΚΟ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΣ
ΤΙΜΗ ΣΤΙΣ ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ
TO “ΜΥΣΤΙΚΟ ΔΩΜΑΤΙΟ” ΤΟΥ ΜΙΧΑΗΛ ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΥΝΤΟΜΑ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ Δ. ΜΗΤΣΑΙΝΑΣ: Ο ΗΡΩΪΚΟΣ ΠΙΛΟΤΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ «ΝΙΚΗ» ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΦΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ»

Με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του αειμνήστου Υποπτεράρχου της Π.Α. Γεωργίου Δ. Μήτσαινα «Ελληνικά Φτερά στην Κύπρο», ο γιος του κ. Δημήτρης Γ. Μήτσαινας παραχώρησε αποκλειστική συνέντευξη στο Αctive Νews. O κ. Μήτσαινας αποκαλύπτει σημαντικές πτυχές της επιχείρησης ΝΙΚΗ φωτίζοντας τα γεγονότα γύρω από την τουρκική εισβολή στην μαρτυρική Μεγαλόνησο το καλοκαίρι του 1974. Από τα λεγόμενα του βγαίνει αβίαστα το συμπέρασμα ότι η επιχείρηση ΝΙΚΗ ήταν πραγματικά μια αποστολή αυτοκτονίας με τεράστιο φόρο αίματος για τους πιλότους και τους καταδρομείς που συμμετείχαν στην αποστολή. Είναι γεγονός ότι η πολιτεία άργησε να τιμήσει αυτούς τους ήρωες και μόλις το 2015 τιμήθηκαν σε εκδήλωση στο Μέγαρο Μουσικής.

  • Κύριε Μήτσαινα, μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για τον πατέρα σας και την στρατιωτική του καριέρα;

    Ο πατέρας μου Γιώργος Μήτσαινας, Υποπτέραρχος Ιπτάμενος εν αποστρατεία, γεννήθηκε στις Θεσπιές στις 16/5/1938 και αποβίωσε στις 17/2/2017 στην Αθήνα. Ο πατέρας του Δημήτρης είχε συμμετάσχει στη Μικρασιατική Εκστρατεία σε τάγμα Ευζώνων ως ανιχνευτής και είχε σκοτώσει Τούρκο Αξιωματικό σε μάχη σώμα με σώμα. Στα δώδεκά του έφυγε από το χωριό να συνεχίσει τις σπουδές του στο Γυμνάσιο και πέτυχε στο 1ο Πρότυπο Γυμνάσιο Πειραιά – τη σημερινή Ιωνίδειο. Δεν είχε την τύχη να το τελειώσει γιατί ο μεγάλος του αδερφός που έμενε μαζί του στον Πειραιά τέλειωσε τον Προμηθέα και κατατάγηκε στο Ναυτικό. Γύρισε στο Γυμνάσιο Θεσπιέων για 1 χρόνο, τον επόμενο στη Θήβα και τέλειωσε τελικά το 3ο Γυμνάσιο Πειραιά το 1957. Εισάχθηκε στη Σχολή Ικάρων το 1958 και ονομάστηκε Ανθυποσμηναγός Ιπτάμενος Γενικών Υπηρεσιών την 1η Σεπτεμβρίου του 1961. Τοποθετήθηκε στην 337 Μοίρα Παντός Καιρού στην 112 Πτέρυγα Μάχης (Ελευσίνα) με τα πρώτα αεριωθούμενα μαχητικά αναχαίτισης με radar τα F-86D Sabre Dog όπου πέταγαν κυρίως νύχτα και αναχαίτιζαν συνήθως αμερικανικά αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας P-2 Neptune που απογειώνονταν χωρίς σχέδιο πτήσης. Την ημέρα του πραξικοπήματος του 1967 ήταν υπηρεσία readiness στην αρχή του διαδρόμου. Την ημέρα εκείνη το πρωί πηγαίνοντας να κάνουν την καθιερωμένη δοκιμή κινητήρα ο Πύργος Ελέγχου τους απαγόρευσε καθώς ένα άρμα μάχης ήταν μέσα στο διάδρομο. Τον Οκτώβριο του 1967 μετατέθηκε στη 336 Μοίρα Κρούσης στην 116 Σμηναρχία (τότε) Μάχης στον Άραξο που διέθετε τα F-104G Starfighter. Σαν στόχο είχε ένα αεροδρόμιο χώρας του Συμφώνου της Βαρσοβίας και είχε εκπαιδευτεί για την άφεση πυρηνικής βόμβας όπου στην επιστροφή θα εγκατέλειπε λόγω έλλειψης καυσίμων! και σαν εθνικό στόχο ένα αεροδρόμιο της Τουρκίας. Τον Αύγουστο του 1971 μετατέθηκε στην 354 Μοίρα Μεταφορών στην 112 (Ελευσίνα) και το 1975 μετατέθηκε στο Ανώτατο Συμβούλιο Ενόπλων Δυνάμεων (σημερινό ΣΑΓΕ) στο ΓΕΕΘΑ και την επόμενη χρονιά εκτάκτως λόγω έλλειψης χειριστών μεταφορικών μετατέθηκε ξανά στην 354 όπου διατέθηκε και ως συγκυβερνήτης στα πυροσβεστικά CL-215 της 355 Μοίρας Μεταφορών εκείνη τη χρονιά συμμετέχοντας σε πολλές αεροπυροσβέσεις.  Διετέλεσε Αξιωματικός Επιχειρήσεων και Διοικητής της 354 Μοίρας. Στη συνέχεια ανέλαβε το Γραφείο Ασφαλείας Πτήσεων-Εδάφους της 112, διάφορες επιτελικές θέσεις και τέλος Διευθυντής Κλάδου Επιχειρήσεων της Διοίκησης Αεροπορικής Υποστήριξης που υπάγονταν όλα τα μεταφορικά αεροσκάφη. Το 1985 τοποθετήθηκε Διοικητής της 134 Σμηναρχίας Μάχης στη Σαντορίνη που ήταν προκεχωρημένο αεροδρόμιο και μεταστάθμευαν Mirage F-1CG και F-5A που αναχαίτιζαν τουρκικά αεροσκάφη στο νότιο Αιγαίο. Το 1986 τοποθετήθηκε ως Διευθυντής Εκμετάλλευσης Πολιτικής Αεροπορίας στο Ελληνικό από όπου και αποστρατεύτηκε τον Δεκέμβριο εκείνης της χρονιάς. Συνολικά συμπλήρωσε πάνω από 6.200 ώρες πτήσης πετώντας τα πιο σύγχρονα αεροσκάφη της εποχής του. Το 1978 και 79 εκπαιδεύτηκε στην Federal Aviation Administration των ΗΠΑ (Αμερικανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας) στον απ’ αέρος έλεγχο ραδιοβοηθημάτων και μέχρι και τον Μάρτιο του 1987 ήταν ο κυβερνήτης του ειδικά διασκευασμένου Noratlas με το χαρακτηριστικό άσπρο-κόκκινο χρώμα που διέθετε την κονσόλα για τον έλεγχο των ραδιοβοηθημάτων. Στο διάστημα 1991-92 διετέλεσε μέλος του Δ.Σ. της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας. Στην αποστολή ΝΙΚΗ ήταν το 11ο αεροσκάφος που απογειώθηκε για τη Λευκωσία και το 4ο που επέστρεψε στη Σούδα, έχοντας πετάξει όλη την προηγούμενη ημέρα αποστολές μεταφοράς από τη Λάρισα στη Μίκρα. Για την αποστολή αυτή καίτοι προτάθηκαν από τον Διοικητή τους για το Χρυσό Αριστείο Ανδρείας που είναι και το πολεμικό μετάλλιο που τους άρμοζε για τη συμμετοχή τους στην παράτολμη «αποστολή αυτοκτονίας» δεν έλαβαν τίποτα μέχρι τον Νοέμβριο του 2015 που τιμήθηκαν από την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία σε εκδήλωση στο Μέγαρο Μουσικής και τον Δεκέμβριο του 2016 που τους απένειμαν τη Διαμνημόνευση Αστέρα Αξίας και Τιμής.

     

  • Πείτε μας λίγα λόγια για το βιβλίο σχετικά με την Επιχείρηση «ΝΙΚΗ» όπου συμμετείχε ο πατέρας σας

Το βιβλίο «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΦΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ – Επιχειρήσεις 1964-1974 όπως τις έζησαν και τις αφηγούνται οι πρωταγωνιστές» ξεκίνησε να το γράφει ο πατέρας μου Υποπτέραρχος Γιώργος Μήτσαινας το καλοκαίρι του 2002 μέχρι το 2005, που το εξέδωσε, ξεπερνώντας τα τρία χρόνια επίπονης καθημερινής εργασίας. Με ένα μαραθώνιο συνεντεύξεων με πάνω από 200 συνάδελφους του της Αεροπορίας του Ναυτικού και του Στρατού Ξηράς συνέλλεξε πληροφορίες πέραν της Αποστολής ΝΙΚΗ μεταφοράς των Καταδρομέων της Α’ Μοίρας Καταδρομών του Μάλεμε και διμοιρίας της Γ’ Μοίρας Αμφίβιων Καταδρομών από τον Ασπρόπυργο που πραγματοποιήθηκε το δεύτερο βράδυ μετά την εισβολή της 20ης Ιουλίου του 1974 δηλαδή το βράδυ της 21ης προς 22ας Ιουλίου και μετά την αποτυχημένη προσπάθεια μεταφοράς της Μοίρας Καταδρομών από την Ρεντίνα με 4 Boeing 707 της Ολυμπιακής. Το βιβλίο πραγματεύεται την Ιστορία από την Αγγλοκρατία, τις Συμφωνίες Ζυρίχης-Λονδίνου, την εγκαθίδρυση της Κυπριακής Δημοκρατίας, τα γεγονότα του 1964, 1967, την αποτυχία για την Ένωση με την Ελλάδα, τις χερσαίες επιχειρήσεις κατά την εισβολή όπου εστίασε ιδιαίτερα στις αεροπορικές επιχειρήσεις που έγιναν τόσο το 1964, 1967 όσο και το 1974 στην Κύπρο αλλά και στον Ελλαδικό χώρο με αποκορύφωμα την αποστολή των 15 Noratlas της 354 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών από τη Σούδα στο αεροδρόμιο της Λευκωσίας που είναι σήμερα στην «πράσινη» γραμμή κάτω από τον έλεγχο του ΟΗΕ.

Το βιβλίο το έχει προλογήσει ο αείμνηστος Στρατηγός Γεώργιος Καρούσος, ο οποίος ανέλαβε τη διοίκηση της ΕΟΚΑ Β’ μετά το θάνατο του Στρατηγού Γρίβα-Διγενή, ο αείμνηστος Πτέραρχος Ιωάννης Αναγνωστόπουλος – ο Νέστορας της Αεροπορίας καθώς και ο συμπατριώτης του Ιστορικός Θανάσης Χρήστου, ενώ στην πρώτη σελίδα αναρτάται η ευχαριστήρια επιστολή του αείμνηστου Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας Τάσσου Παπαδόπουλου.

Πολλοί συνάδελφοί του της Αεροπορίας, Ναυτικού και Στρατού Ξηράς απέστειλαν επιστολές για το βιβλίο ενώ ασχολήθηκε ο ειδικός και ο ημερήσιος τύπος. Σε πρόσφατο δημοσίευμα τον Μάιο του 2016 στο περιοδικό Πτήση και Διάστημα ο Αλέξανδρος Θεολόγου σε βιβλιοκριτική αναφέρει «Τα Ελληνικά Φτερά στην Κύπρο είναι μια μοναδική πηγή που συμβάλει σ’ αυτό ακριβώς, κάνοντας κάποιους που το διάβασαν να πουν χαρακτηριστικά ότι είναι το ίδιο ο  Φάκελος της Κύπρου»

Στο βιβλίο ο αναγνώστης θα μάθει πως και από ποιους δημιουργήθηκε το Κυπριακό ζήτημα, ποιοι και πως ενέπλεξαν την Τουρκία στο Κυπριακό. Ποιοι δεν ήθελαν την Ένωση και απεργάστηκαν όλες τις προσπάθειες και τέλος ποιοι πρόδωσαν την Κύπρο. Δυστυχώς για μας τους Ελλαδίτες φέρουμε ένα πολύ μεγάλο φορτίο στη συνείδησή μας για τους Κύπριους αδελφούς μας και δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ποτέ το νησί της Αφροδίτης. Η αποστολή ΝΙΚΗ ήταν ουσιαστικά η μοναδική βοήθεια που απέστειλε η Ελλάδα πέρα από κάποια πολεμοφόδια με εμπορικά πλοία από γενναίους Έλληνες καπετάνιους, αλλά δεν ήταν αρκετή να γυρίσει την πλάστιγγα του αγώνα που προδόθηκε από τον άφρονα δικτάτορα και τους υποστηρικτές του.

Η αποστολή ΝΙΚΗ δεν ήταν σχεδιασμένη, αποφασίστηκε όπως προαναφέραμε μετά την αποτυχημένη προσπάθεια της μεταφοράς της Β’  Μοίρας Καταδρομών της Ρεντίνας με το ατύχημα που έγινε στο αεροδρόμιο της Σούδας τη νύχτα της 20ης Ιουλίου, όπου το ένα Boeing 707 που είχε όλο το βαρύ οπλισμό της Μοίρας ολίσθησε προς τα πίσω λίγο πριν την απογείωσή του και χτύπησε στα barriers του διαδρόμου. Το λάθος που το έριξαν σε έναν σμηνίτη που αφαίρεσε τα τσοκ (τροχοεμποδιστήρες) από τους τροχούς προφανώς και δεν ανήκει σε εκείνον αλλά στον κακό συντονισμό τόσο του Αρχηγείου Ενόπλων Δυνάμεων, Στρατού και Αεροπορίας όπως επίσης και στου συντονιστές της επιχείρησης καθώς θα μπορούσαν να είχαν πάει την Γ’ Μοίρα Καταδρομών από το Μεγάλο Πεύκο και όχι από τη Θεσσαλονίκη ώστε να χαθεί πολύτιμος χρόνος, τα Boeing θα μπορούσαν να πάνε απευθείας χωρίς ενδιάμεση στάση στη Σούδα (μην ξεχνάμε πραγματοποιούσαν υπερατλαντικά ταξίδια) και θα μπορούσαν να είχαν κατανείμει σε όλα τα αεροπλάνα τον βαρύ οπλισμό και όχι σε ένα. Να σημειωθεί ότι η ελλιπέστατη απόβαση των Τούρκων στο Πεντεμίλι της Κυρήνειας -όπου από πολλούς αναφέρεται σαν «αποβίβαση» θα μπορούσε να είχε αντιμετωπισθεί το πρώτο βράδυ της 20ης Ιουλίου πετώντας τους στη θάλασσα.

Ένα παραλειπόμενο της ιστορίας είναι ότι ο Ωνάσης ζήτησε και πήρε μετά την επιστράτευση της Ολυμπιακής 80 εκατομμύρια ως αποζημίωση θεωρώντας χαμένα όλα τα δρομολόγια της 20ης, 21ης και 22ας Ιουλίου με γεμάτα αεροπλάνα!! Να σημειωθεί ότι όλα τα πληρώματα ΝΙΚΗ μετά την αποστολή πήγε να τους πληρώσει ο οικονομικός Αξιωματικός «φύλλο πορείας» εξωτερικού για 2 ημέρες (21η και 22α) και δεν δέχθηκαν και τα διέθεσαν για τη μερίδα λογαριασμού βελτιώσεων εξοπλισμού Αεροπορικών Δυνάμεων στην Πατρίδα. Αυτοί είναι οι Έλληνες Αεροπόροι.

  • Τι συνέβη εκείνο το τραγικό βράδυ της 21ης Ιουλίου 1974;

Την επομένη ημέρα της τουρκικής εισβολής, την 21η και ενώ χάθηκε η μοναδική ευκαιρία για την αντιμετώπιση του προγεφυρώματος των Τούρκων που σημειωτέον είχαν χάσει το Διοικητή τους και τον Υποδιοικητή τους και το ηθικό τους ήταν στο ναδίρ, αποφασίστηκε να σταλθεί η Α’ Μοίρα Καταδρομών του Μάλεμε μαζί με δύο διμοιρίες της Γ’ Μοίρας Αμφίβιων Καταδρομών του Μεγάλου Πεύκου που έφτασαν με Noratlas από την Ελευσίνα στη Σούδα. Τα περισσότερα αεροσκάφη Noratlas είχαν εν τω μεταξύ διασκορπισθεί στα υπόλοιπα αεροδρόμια και εκτελούσαν μεταφορές υλικών για τις μετασταθμεύσεις των αεροσκαφών στα προκεχωρημένα αεροδρόμια σύμφωνα με τα σχέδια. Άρχισαν να καταφθάνουν στη Σούδα τις απογευματινές και βραδινές ώρες της 21ης Ιουλίου με κατάκοπα πληρώματα από τις πολλές πτήσεις εκείνης της ημέρας.

Ο Ταξίαρχος Στεφαδούρος ο οποίος θα τους ενημέρωνε για τον σχεδιασμό της αποστολής έφτασε στη Σούδα με ένα T-33 στις 22:50. «Οι απογειώσεις θα γίνουν με διαχωρισμούς των 5 λεπτών. Ύψος πτήσεως 500 πόδια. Ταχύτητα 150 μίλια. Απόλυτη σιγή ασυρμάτου. Όλα τα φώτα πλεύσεως σβηστά. Τα σημεία στροφής είναι: Ακρωτήρι Λίθινος (κοντά στα Μάταλα)-Τομή 34ου παραλλήλου με τον 27ο μεσημβρινό-Πτήση πάνω από τον 34ο παράλληλο μέχρι την τομή του με τον 31ο μεσημβρινό-Από το σημείο αυτό κατ’ ευθείαν για το αεροδρόμιο Λευκωσίας. Έχουν επιλεγεί δε έτσι ώστε να είστε εκτός της εμβέλειας των τούρκικων Ραντάρ. Οι κρατήρες που έχουν ανοιχθεί στο διάδρομο, από το βομβαρδισμό τους από την τουρκική Αεροπορία, θα έχουν επισκευασθεί μέχρι να φθάσετε. Θα αποβιβάσετε τους καταδρομείς, χωρίς να σβήσετε τους κινητήρες, και θα απογειωθείτε το ταχύτερο δυνατόν. Αν κάποιο αεροπλάνο έχει πρόβλημα και δεν μπορεί να πετάξει, να το εγκαταλείψετε εκεί και το πλήρωμα να επιβιβασθεί στο αμέσως επόμενο αεροπλάνο και να επιστρέψει στην Ελλάδα. Κατά την επιστροφή σας, και μέσα στο ελληνικό FIR, θα έχετε αεροπορική κάλυψη από τα F-4E (Phantom) και τα F-102. Όλα τα ραδιοβοηθήματα θα είναι εν ενεργεία και ότι πλοία και αεροσκάφη ναυαγοσωστικά θα είναι κατά μήκος του δρομολογίου». Αυτά ήταν τα βασικά σημεία της σύντομης ενημέρωσης. Την ονομασία της αποστολής έβγαλαν οι ίδιοι οι πιλότοι. Νονός ήταν ο συγκυβερνήτης του «ΝΙΚΗ-6» Επισμηναγός Βασίλειος Μέττας και είπαν όλοι οι πιλότοι με ένα στόμα στην αίθουσα ενημέρωσης γιατί θα νικούσαν!

Το πρώτο Noratlas με χαρακτηριστικό κλήσης “ΝΙΚΗ-1” απογειώθηκε στις 22:35 της 21ης Ιουλίου 1974. Όταν έφτασε η ώρα 12 είχαν απογειωθεί 13 Noratlas και ο Πύργος ελέγχου της Σούδας έδωσε την εντολή «όσα αεροπλάνα δεν έχουν απογειωθεί να σβήσουν τους κινητήρες». Ο Επισμηναγός Βαγγέλης Πετρουλάκης που άκουσε την εντολή ζητούσε επίμονα από τον Πύργο άδεια απογείωσης που δεν έπαιρνε ενώ το μπροστινό αεροπλάνο στον τροχόδρομο έσβησε τους κινητήρες και ο κυβερνήτης κατέβηκε κάτω. Ο Πετρουλάκης κατέβηκε κάτω και αυτός αφού έσβησε τους κινητήρες και συμπτωματικά κοντά του ήταν ο Ταξίαρχος Στεφαδούρος που μιλούσε με κάποιον τον Υπαρχηγό Αεροπορίας Υποπτέραρχο Κοτσολάκη στον ασύρματο. Ο Πετρουλάκης έτρεξε κοντά του και επιμένοντας τους έπεισε και έτσι απογειώθηκαν τα δύο Noratlas εκείνο του Πετρουλάκη ως «ΝΙΚΗ-15» στις 00:17 ή κατ’ άλλους στις 00:25 και το προπορευόμενο Noratlas ως «ΝΙΚΗ-14» στις 00:16 ή κατ’ άλλους στις 00:22. Να σημειωθεί ότι και τα 2 Noratlas δεν μετέφεραν Κομάντο αλλά πολύτιμα πολεμοφόδια της Μοίρας Καταδρομών.

Όλα τα αεροπλάνα αντιμετώπισαν διάφορα προβλήματα κατά τη διαδρομή όπως τα εξιστορούνται οι ίδιοι στο βιβλίο του πατέρα μου με κορυφαία την προσέγγιση στο αεροδρόμιο μέσα σε ένα καταιγισμό από αντιαεροπορικά πυρά που θύμιζαν τα «βεγγαλικά της Ανάστασης», όμως βούτηξαν μέσα και προσγειώθηκαν. Πρώτο προσγειώθηκε στη Λευκωσία το ΝΙΚΗ-2 στις 01:52 και λίγα λεπτά αργότερα το ΝΙΚΗ-1 στις 01:55.  Το «ΝΙΚΗ-4» που εν τω μεταξύ είχε προσπεράσει το  προπορευόμενο «ΝΙΚΗ-3» που είχε παρουσιάσει βλάβη στον αριστερό κινητήρα και είχε μειώσει την ταχύτητά του στα 125 μίλια, πλησιάζοντας το αεροδρόμιο της Λευκωσίας -τρίτο κατά σειρά μετά το ΝΙΚΗ-2 και το ΝΙΚΗ-1, καταρρίφθηκε και φονεύθηκαν το τετραμελές πλήρωμα (κυβερνήτης: Επισμηναγός Βασίλειος Παναγόπουλος, συγκυβερνήτης: Επισμηναγός Στέργιος Συμεωνίδης, ναυτίλος: Επισμηνίας Ηλίας Άνθιμος ιπτάμενος μηχανικός: Γεώργιος Δάβαρης) και 27 παλικάρια όπου επέζησε μόνον ένας ο αείμνηστος πια Αθανάσιος Ζαφειρίου. Το ΝΙΚΗ-7 που είχε προσπεράσει τα ΝΙΚΗ-5 και ΝΙΚΗ-6 ήταν το πρώτο που είδε μια φωτιά στην αρχή του διαδρόμου προσγείωσης. Ήταν το πρώτο αεροπλάνο που είδε το καταρριφθέν ΝΙΚΗ-4. Λίγο αργότερα, το ΝΙΚΗ-3 προσεγγίζοντας στην τελική του διαδρόμου 27 της Λευκωσίας περνώντας λίγο πάνω από την κορυφή του λόφου της Μακεδονίτισσας είδανε και αυτοί ένα αεροπλάνο να καίγεται. Προσγειώθηκε στις 02:18. Επίσης το «ΝΙΚΗ-6» βλήθηκε και προσγειώθηκε χωρίς τους δυο κινητήρες ενώ σκοτώθηκαν δυο καταδρομείς και τραυματίστηκαν βαριά 11 παλικάρια.  Μετά τα ΝΙΚΗ-2 (01:52), ΝΙΚΗ-1 (01:55), ΝΙΚΗ-7, ΝΙΚΗ-3 (02:18), ΝΙΚΗ-5 (02:21), ΝΙΚΗ-6, προσέγγισε το ΝΙΚΗ-10 που προσγειώθηκε στις 03:10, το ΝΙΚΗ-8 στις 03:12, το ΝΙΚΗ-9 στις 03:16, το ΝΙΚΗ-11 του πατέρα μου στις 03:22, το ΝΙΚΗ-15 και τέλος το ΝΙΚΗ-12 αφού έκανε επανακυκλώσεις πάνω από το αεροδρόμιο λόγω οχήματος που ήταν μέσα στον διάδρομο στις 03:30. Το «ΝΙΚΗ-13» με το προβληματικό αεροσκάφος κατηγορίας Ζ (σε μακρά απόθεση) υπ’ αριθμόν 151 που κανονικά δεν έπρεπε να είχε πετάξει χάθηκε και δεν βρήκε την Κύπρο όπου εκτιμάται ότι λόγω της μεγάλης ολίσθησης προς τα αριστερά που παρουσίαζε (έλειπαν τα ελαστικά παρεμβάσματα στην αριστερή πτέρυγα και στο ουραίο πτέρωμα και είχε αλλάξει η αεροδυναμική του) βρέθηκε στα παράλια της Τουρκίας και στη συνέχεια στις 04:15 όταν άρχιζε να χαράζει επέστρεψε πίσω και προσγειώθηκε στη Ρόδο. Αδιαμφισβήτητο γεγονός είναι ότι όταν προσέγγιζε τη Σούδα από την Ελευσίνα βρέθηκαν στο Ρέθυμνο εξαιτίας της πολύ μεγάλης ολίσθησης προς αριστερά και της βλάβης στη γυρομαγνητική πυξίδα και των ραδιοναυτιλιακών οργάνων και όσα έχουν ειπωθεί για το πλήρωμα του ΝΙΚΗ-13 είναι ψεύδος. Το ΝΙΚΗ-14 εκτιμάται ότι έφτασε πάνω από το αεροδρόμιο της Λευκωσίας αλλά για άγνωστο λόγο δεν προσγειώθηκε, ενώ όλα τα υπόλοιπα αεροσκάφη με πολλαπλές οπές από βλήματα προσγειώθηκαν στο αεροδρόμιο αφήνοντας τα παλικάρια της Α’ Μοίρας Καταδρομών. Συνολικά 12 Noratlas προσγειώθηκαν στη Λευκωσία από τα 15 ενώ τα NIKH-3, NIKH-6 και NIKH-12 εγκαταλείφτηκαν στο αεροδρόμιο λόγω των σοβαρών ζημιών που είχαν υποστεί και τα έκαψαν για να μην τα δουν οι Τούρκοι. Η επιστροφή των Noratlas ήταν επίσης αγωνιώδης όταν σχεδόν όλα άκουγαν απογειώσεις τουρκικών αεροσκαφών από το κοντινό αεροδρόμιο της Αττάλειας. Επίσης, δεν κατόρθωσαν να συντονίσουν στο ραδιοβοήθημα (VOR) της Σητείας που είχαν ζητήσει να είναι ανοικτό για να τους διευκολύνει στην επιστροφή τους και το γεγονός ότι δεν ήταν ενεργό τους δυσκόλεψε ιδιαίτερα αφού λόγω του ότι ο άνεμος ήταν διαφορετικός από εκείνον που είχαν ενημερωθεί και συνεπώς η πορεία τους είχε αλλάξει (δεν είχαν συγκριτικά σημεία και δεν διέθεταν ραντάρ τα αεροπλάνα αυτά). Από τα 15 Noratlas που απογειώθηκαν την προηγούμενη νύχτα από τη Σούδα μόνον τα έξη επέστρεψαν εκεί ενώ τα υπόλοιπα πέντε προσγειώθηκαν στο Ηράκλειο και Ρόδο και όπως είχε πει στον πατέρα μου με δάκρυα στα μάτια πολύ αργότερα ένας ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας που εκείνο το βράδυ ήταν υπηρεσία στον πύργο ελέγχου της Σούδας «Οι καρδιές μας πήγαν να σπάσουν» όταν δεν βλέπαμε να επιστρέφουν άλλα αεροπλάνα!

Η αποστολή χαρακτηρίστηκε από φίλους και εχθρούς «ΠΤΗΣΗ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ». Μιας ανορθόδοξης πολεμικής αποστολής διάρκειας 7 ωρών και 30 λεπτών που ολοκληρώθηκε με την προσγείωση των αεροσκαφών στην Πατρίδα. Μιας αποστολής με  γερασμένα, παλαιάς τεχνολογίας αεροσκάφη, με περιορισμένα μέσα και δυνατότητες. Μιας αποστολής που στην συγκυρία των δυσχερειών της έμελλε να υπάρξουν και τα σφοδρά φίλια αντιαεροπορικά πυρά.

  • Γιατί πιστεύετε δεν είχε ειδοποιηθεί εγκαίρως η Εθνική Φρουρά στην Κύπρο με αποτέλεσμα τα Noratlas να δεχθούν φίλια πυρά;

Στο βιβλίο του ο πατέρας μου έκανε ιδιαίτερη μελέτη για το πότε ειδοποιήθηκε η Εθνική Φρουρά (ΓΕΕΦ). Ο Υποδιοικητής της Αεροπορικής Διοίκησης Κύπρου (ΑΔΚ) Αντισμήναρχος Φίλιππας Κόλλιας στη συνέντευξή του στον πατέρα μου είπε «ειδοποιήθηκα στις 00:30 της 22ας Ιουλίου να ενεργοποιήσω όλα τα ραδιοβοηθήματα του αεροδρομίου της Λευκωσίας από την 01:00 γιατί έρχονται για προσγείωση ελληνικά αεροσκάφη. Δεν μου διευκρίνισαν όμως τον τύπο των αεροσκαφών. Επικρατούσε η γνώμη ότι θα ήταν αεριωθούμενα τα αεροσκάφη, γιαυτό και μερίμνησα να υπάρχουν στο αεροδρόμιο καύσιμα αεριωθουμένων (κηροζίνη).

Μόλις ενημερώθηκα, ειδοποίησα αμέσως τον Διοικητή της Φρουράς του Αερολιμένα, τον Διοικητή των αντιαεροπορικών όπλων καθώς και όλους τους γύρω από τον πύργο πολίτες και στρατιώτες όπως, σε περίπτωση που ανάψουν τα φώτα του διαδρόμου και ρίξω δύο πράσινες φωτοβολίδες από τον πύργο, όλα τα Α/Α όπλα καθώς και τα ατομικά να είναι δεσμευμένα. Κανένας δεν θα βάλλει κατά των αεροσκαφών γιατί είναι ελληνικά, τους το τόνισα ιδιαίτερα, και τους επέστησα την προσοχή.

Στις 01:30 διατάχθηκα από τον Διοικητή της ΑΔΚ όπως θέσω αμέσως το αεροδρόμιο σε λειτουργία. Την ίδια ώρα, περίπου, άκουσα στην προκαθορισμένη συχνότητα UHF να καλείται ο πύργος της Λευκωσίας με τη συνθηματική λέξη (ΛΙΜΝΗ). Έδωσα στα αεροσκάφη οδηγίες προσγείωσης και προσέγγισης. Αμέσως άναψα τα φώτα του διαδρόμου και έριξα δύο πράσινες φωτοβολίδες για ενημέρωση της φρουράς και των Α/Α όπλων του Αερολιμένα και ανέφερα το γεγονός στο ΓΕΕΦ. Παράλληλα διέταξα τον Υποσμηναγό Θανάσαινα να μεταβεί αμέσως στο διάδρομο Π/Γ να απομακρύνει όλους τους εργαζομένους εκεί και να ελέγξει τον διάδρομο για την ύπαρξη τυχόν εμποδίων και ξένων σωμάτων. Την ίδια εντολή έδωσα και στον Διοικητή του Αερολιμένος πολίτη Παπαιωάννου. Σύντομα μου ανέφεραν και οι δύο, από το ασυρματοφόρο όχημα, ότι ο διάδρομος ήταν καθαρός και κατάλληλος για προσγείωση.

Μετά από λίγα λεπτά με κάλεσε κάποιο αεροσκάφος με την κωδική ονομασία ΝΙΚΗ, που αγνοούσα, και μου ζήτησε οδηγίες προσγείωσης, και σε λίγο άλλο κ.ο.κ. Ταυτόχρονα άκουσα από τον ασύρματο, τους χειριστές που ανέφεραν ότι στην τελική για προσγείωση βάλλονται από το έδαφος. Το γεγονός αυτό το ανέφερα αμέσως στο ΓΕΕΦ. Όταν το πρώτο αεροσκάφος έφθασε στην αρχή του διαδρόμου ΤΟΤΕ ΕΙΔΑ ότι τα αεροπλάνα ήταν NORATLAS και ενημέρωσα πάλι το ΓΕΕΦ διευκρινίζοντάς τους ότι, τα αεροσκάφη ήταν μεταφορικά, γιατί δημιουργήθηκε πρόβλημα καυσίμων».

Στη συνέντευξή του, ο Υποδιοικητής της Αεροπορικής Βάσης Λακατάμιας, Επισμηναγός Ελευθέριος Βαΐτσης, είπε: «Τα μεσάνυκτα, περίπου, και ενώ ο Διοικητής είχε πάει στο αεροδρόμιο Τύμπου, πήρα εντολή από το ΓΕΕΦ: «ΠΥΡΟΒΟΛΑ ΔΕΣΜΕΥΜΈΝΑ». Αμέσως ενημέρωσα όλες τις θέσεις που υπήρχαν αντιαεροπορικά όπλα. Κατάλαβα ότι θα έρθουν φίλια αεροσκάφη. Στις 02:00, περίπου, άκουσα τον βόμβο των φίλιων μεταφορικών αεροσκαφών και λίγο μετά έγιναν αντιληπτά αντιαεροπορικά πυρά κατά των αεροσκαφών από 2-3 σημεία από την Λευκωσία και κυρίως από το Δυτικό μέρος της πόλης. Ταυτόχρονα είδα τα φώτα πλεύσης ενός αεροσκάφους που ερχόταν από νοτιονατολικά με πορεία βορειοδυτική και πετούσε σε χαμηλό ύψος. Πάνω από την περιοχή του Στροβόλου έσβησαν τα φώτα, ενώ τα αντιαεροπορικά πυρά συνέχιζαν κατά των αεροσκαφών. Κάποιοι έφεδροι που ήταν εκεί είπαν,  ότι τα πυρά προήρχοντο από την περιοχή του Προεδρικού Μεγάρου και Μετοχίου Κύκκου. Επειδή ο κίνδυνος προσβολής των φιλίων αεροσκαφών ήταν μεγάλος, έφυγαν με τα αυτοκίνητά τους, πήγαν στα σημεία αυτά και ενημέρωσαν τα εκεί τμήματα να σταματήσουν τα πυρά, πράγμα που έγινε μετά από λίγο.

Οι αφίξεις των αεροσκαφών συνεχίστηκαν για δύο ώρες περίπου. Επειδή από την παρακολούθηση του βόμβου των αεροσκαφών δημιουργήθηκε σύγχυση, είχα την εντύπωση ότι προσγειώνονταν στο αεροδρόμιο Τύμπου. Όταν επέστρεψε ο Αντισμήναρχος Αλ. Ζαραφωνίτης (Διοικητής της Α.Β. Λακατάμιας) από την Α.Β. Τύμπου, μου είπε ότι τα αεροπλάνα προσγειώθηκαν στη Λευκωσία και μετέφεραν καταδρομείς».

Το σήμα για την άφιξη των Noratlas ελήφθη στις 00:10 το οποίο αποκρυπτογράφησε ο στρατιώτης Αθανάσιος Γουμάγιας στην Κύπρο και διαβίβασε στους ανωτέρους του. Κατά τον Ταξίαρχο ε.α. Γ. Σέργη στο βιβλίο του «Η Μάχη της Κύπρου» στις 00:30 στην αίθουσα επιχειρήσεων του ΓΕΕΦ και εκείνο ενημέρωσε την 2α, 3η Ανωτέρα Τακτική Διοίκηση, τη Διοίκηση Πυροβολικού και την Αεροπορική Διοίκηση στις 01:30 με χρόνο άφιξης των αεροσκαφών 02:00. Αυτή η μεγάλη καθυστέρηση της ενημέρωσης ήταν η αιτία της κατάρριψης του αεροσκάφους.

Το πόρισμα της Βουλής των Ελλήνων δεν δέχθηκε ότι το απόρρητο σήμα στάλθηκε στην Κύπρο στις 00:10 αλλά στις 01:30 και επέρριψε τις ευθύνες στην Αθήνα αντί στο ΓΕΕΦ.

Από τα παραπάνω είναι εμφανές ότι ειδοποιήθηκαν επιτελείς της ΑΔΚ για να ενεργήσουν πριν τις 01:30 συνεπώς το σήμα είχε σταλθεί νωρίτερα και είναι άγνωστο γιατί άργησε η ενημέρωση του Πυροβολικού. Να σημειωθεί ότι η 184 και 185 Μοίρα Πεδινού Πυροβολικού είχαν παραταχθεί στη Μακεδονίτισσα και δεν ειδοποιήθηκαν από το ΓΕΕΦ το οποίο και δεν διέθετε ένα ασύρματο δίκτυο προειδοποιήσεων.

  • Ποιες πιστεύετε ότι ήταν οι κύριες αιτίες της ήττας;

Η εγκληματική-προδοτική απόφαση της Χούντας του Παπαδόπουλου για την απόσυρση της Μεραρχίας τον Νοέμβριο του 1967 από την Κύπρο άνοιξε τον δρόμο για την Τουρκία. Η ανατροπή του Μακάριου από τον άφρονα δικτάτορα Ιωαννίδη – ακούσιο ή εκούσιο εκτελεστή των σχεδίων του Κίσινγκερ ο οποίος είχε ενοχληθεί από την στάση του Αρχιεπισκόπου Μακάριου που υποστηριζόταν από τη Σοβιετική Ένωση και το κομουνιστικό ΑΚΕΛ, έδωσε την αφορμή στην Τουρκία για επέμβαση και η εγκληματική – προδοτική αδράνεια των Αρχηγών των τεσσάρων Επιτελείων (Ενόπλων Δυνάμεων, Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας) να εφαρμόσουν τα πολεμικά σχέδια για την Κύπρο με τη προσβολή της αποβατικής δύναμης από τα F-84F και τα δύο υπερσύγχρονα υποβρύχια «ΝΗΡΕΥΣ» και «ΓΛΑΥΚΟΣ» και την καταστροφή του προγεφυρώματος την πρώτη ημέρα των επιχειρήσεων ήταν τα τρία τραγικά λάθη. Αν είχαν απογειωθεί τα αεροπλάνα μας ακόμα και τα F-84 αντί των νεοφερμένων F-4 Phantom που δεν διέθετε η Τουρκία η κατάσταση θα ήταν διαφορετική σήμερα. Θα μπορούσαμε να είχαμε νικήσει.

Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η Αεροπορία μας ήταν καλύτερα εξοπλισμένη και το κυριότερο καλύτερα προετοιμασμένη από την Τουρκική φαίνεται μέχρι και στις μέρες μας. Ο ιστορικός θα πρέπει να διερευνήσει γιατί ο Καραμανλής δεν άλλαξε τους Αρχηγούς της Χούντας και δεν κήρυξε τον πόλεμο με την Τουρκία. Ο σκοτεινός ρόλος του δικτάτορα Ιωαννίδη και του Ναύαρχου Αραπάκη, Αρχηγού του Ναυτικού που γύρισε πίσω τα δύο υποβρύχια και διέδιδε για τον κομουνιστικό κίνδυνο από βορρά, εκείνες τις κρίσιμες ημέρες πρέπει να διερευνηθούν σε βάθος.

Κατά τη διάρκεια του Αττίλα ΙΙ στις 14 Αυγούστου 1974 μετά την κατάρρευση των συνομιλιών της Γενεύης οποιαδήποτε βοήθεια προς την Κύπρο δεν θα άλλαζε το αποτέλεσμα, απλά θα καθυστερούσε τους Τούρκους γιατί πλέον είχαν εδραιώσει τις θέσεις τους και κυρίως είχαν αποβιβάσει στο νησί τεθωρακισμένα και 40.000 στρατιώτες. Η ήττα πλέον ήταν δεδομένη.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NIKH 11: Από αριστερά, κυβερνήτης: Επισμηναγός (Ι) Γεώργιος Μήτσαινας, ο ιπτάμενος μηχανικός: Ανθυπασπιστής Κωνσταντίνος Σίμος, ο συγκυβερνήτης: Επισμηναγός (Ι) Χρήστος Κυριακόπουλος, ναυτίλος: Αρχισμηνίας Αλέξανδρος Φούτσης

Μερικοί χειριστές λίγες ημέρες πριν την αποστολή στην αίθουσα ενημέρωσης της 354Μ Διακρίνονται: 1 Επισμηναγός Εμμανουήλ Δρακωνάκης (Κυβερνήτης ΝΙΚΗ-5) , 2: Επισμηναγός Βασίλειος Παναγόπουλος † (Κυβερνήτης ΝΙΚΗ-4 φονευθείς), 3: Επισμηναγός Νικόλαος Τζανάκος † (Κυβερνήτης ΝΙΚΗ-8) , 4: Επισμηναγός Σωτήριος Παπαθανασίου (Κυβερνήτης ΝΙΚΗ-10), 5: Επισμηναγός Γεώργιος Μήτσαινας † (Κυβερνήτης ΝΙΚΗ-11), 6: Επισμηναγός Ιωάννης Σφήκας † (Κυβερνήτης ΝΙΚΗ-2), 7: Επισμηναγός Μιχαήλ Χοχλακάκης (Κυβερνήτης ΝΙΚΗ-1), 8: Επισμηναγός Χαράλαμπος Στριμπάκος (Συγκυβερνήτης του 2ου αφους που απαγορεύτηκε η απογείωση λόγω ώρας), 9: Ανθυποσμηναγός Δημήτριος Λαυράνος (Συγκυβερνήτης ΝΙΚΗ-8)

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πηγή φωτογραφιών: MILITAIRE.GR

Επιμέλεια συνέντευξης: Παναγιώτης Σφαέλος

Facebook Comments

Related Post

error: Content is protected !!